TV 2-sjef Olav Sandnes og Canal Digital-sjef Ragnar Kårstad.

30 timer på overtid: Lørdag morgen er det fortsatt ingen avklaring mellom TV 2 og Canal Digital

Forhandlingene om prisen Canal Digital må ut med og hvordan de kan vise TV 2s innhold, pågår fortsatt i morgentimene lørdag.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Begge parter håper i det lengste på at de blir enige, men like etter klokken 6 lørdag morgen var det fortsatt ingen avklaring, opplyser kommunikasjonsdirektør Tormod Sandstø i Canal Digital til NTB.

– Vi håper selvfølgelig at vi klarer å komme til enighet med Telenor. Vi har masse spennende innhold på TV 2 som vi ønsker at våre seere skal få se, sa kommunikasjonsdirektør Sarah Willand i TV 2 til NTB fredag kveld.

Da hadde partene sittet ved forhandlingsbordet gjennom hele fredagen etter at det natten før ble klart at Canal Digital og TV 2 ga seg selv ytterligere ett døgn på forhandlingene.

Det forhandles både om hvor stor del av TV 2s programinnhold Canal Digital skal ha rett til å vise, og hva Canal Digital skal betale for å ha TV 2 i sine kanalpakker.

 

TV 2 kan bli borte

– Vi sitter og venter på en melding fra forhandlingsteamet. De tar tiden de trenger for å komme i mål. I går valgte de å utsette. Vi må vente, sa Sandstø.

Over ett døgn etter den første fristen er det fortsatt i det blå om TV-distributørens kunder får svarte skjermer eller om man nærmer seg en avtale.

På spørsmål om fristen for å bli enige om en avtale kan bli ytterligere skjøvet på, svarer han:

– Alle scenarioer er tenkelige.

 

Mister kunder

Telenor-eide Canal Digital opplever nå at kunder strømmer til konkurrentene av frykt for å bli møtt med svarte skjermer når man vil se de ulike TV 2-kanalene.

RiksTV, som for øvrig er eid av både TV 2, Telenor og NRK, melder om betydelig økning i salget av nye abonnementer i takt med den økende medieomtalen av forhandlingene mellom TV 2 og Canal Digital, skriver Kampanje.

– Det vi ser er at en større andel enn vanlig er kunder som kommer fra Canal Digital, sier Ole-Andre Skarbøvik, kommersiell direktør i RiksTV.

 

Blir kompensert

Tormod Sandstø sier Canal Digitals kunder vil få en form for kompensasjon dersom TV 2s kanaler blir utilgjengelige for en periode.

– Om kundene våre ikke får fullt tilbud, skal de heller ikke betale full pris, lover Sandstø.

Som et plaster på såret har TV 2 i tillegg åpnet for at Canal Digital-kunder skal kunne se TV 2-kanalene midlertidig kostnadsfritt i strømmetjenesten TV 2 Sumo.

Forbrukerrådet understreker at kunder fortsatt vil kunne ha krav på kompensasjon, ikke minst gjelder det dem som ikke har bredbånd og som får ekstrautgifter på grunn av kostbar datatrafikk.

 

Forhandler om redaktørrollen

VG skrev tidligere i uka at TV 2 har krevd et sted mellom 216 og 288 millioner kroner mer i året for å inngå en ny avtale. TV 2 mener dette kravet vil føre til at Canal Digital betaler nærmere markedspris for distribusjonen.

Det forhandles også om distribusjon av strømme-TV, og her har redaktøransvaret vært en sentral del av forhandlingene, skriver Kampanje.

TV 2 ønsker altså å gi Canal Digitals kunder tilgang på Sumo-tjenesten, men reagerer på ønsket fra TV-distributøren om å sette sammen utvalgte programmer i et nytt tilbud. TV 2 jobber ifølge Kampanje hardt for å beholde kontrollen over det redaksjonelle produktet sitt, også i Canal Digitals forsider i set top-boksene.

Her får TV 2 støtte fra kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen:

– For oss som innholdsprodusenter, enten det er TV 2 eller NRK, er det helt avgjørende at vi beholder redaktør- og publisistrollen vår, sier Eriksen.

 

Powered by Labrador CMS