Videodirektør Mads A. Andersen i Aller Media.

Mads A. Andersen går i strupen på gamle kolleger: Skal lage kjendis­krig mellom Aller Media og VGTV

Kjendisdesken til Aller ruster opp satsingen på TV: - Vi har behandlet brukerne våre altfor dårlig når det kommer til video og levende bilder.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I sommer ble det kjent at VGTVs Mads A. Andersen byttet ut livet som programleder på TV, for å bli direktør for video i Aller Media.

Der har han ansvaret for utvikling av levende bilder for en rekke kjente nasjonale merkevarer som blant annet Dagbladet, Se og Hør, KK og SOL.

Bare uker inn i den nye jobben åpner 35-åringen opp om hva planen går ut på:

- Vi skal ruste opp kjendissatsingen på TV i Aller Media. Og med det gå i strupen på VGTV og «Harm og Hegseth», sier direktør Mads A. Andersen til Medier24.

- Hvordan føles det?

- Det er litt rart å ha vært i samme skyttergrav, men så plutselig å snu våpen. Men det er bare først og fremst en enormt kompliment fra meg til Morten og Vegard og ikke minst de produsentene og videojournalistene som har skapt den digitale suksesshistorien som de er.

For bare uker siden satt han i VG-redaksjonen, rygg til rygg med Morten Hegseth. Nå skal han ruste opp satsingen til Aller - og det på en «gjenkjennbar måte».

- Det er ikke noen hemmelighet hvor jeg henter inspirasjonen når jeg skal stake ut en kurs her. Rigget vårt blir ganske likt hvordan det er i «Panelet».

 

- Vi har latt VG holde på for lenge

Digitalredaktør Jonas Jørstad i Seoghør.no og i Dagbladet Kjendis, sier at de har stått og sett på VGs suksess for lenge.

- Vi har behandlet brukerne våre alt for dårlig når det kommer til video og levende bilder. Det er et stoffområde som skriker etter levende bilder. De gangene vi har satset på det, så har det «peaket» ekstremt og det har gått kjempebra, men vi har aldri satt de gode ressursene i system. Nå har vi rigget oss på plass og skal gjøre alt vi kan for å ta dem igjen.

- Hvem er konkurrenten?

- Det er basically VGs «Harm og Hegseth» og «Panelet». De har vært veldig dyktige og vi misunner dem noe helt sinnsykt. Men det er ikke på tale at vi skal stå og se på dem lenger nå, sier han offensivt.

Tidligere har konsernets kjendissatsing på TV vært litt «ad hoc» i rykk og napp, men fremover blir det en permanent satsing som skal sette spor, lover duoen.

- Det skal litt til å gjøre det dårligere på video enn det vi har gjort så langt. Jeg kan love at vi skal ta markedsandeler, ler Jørstad.

I dag er de rundt 10 personer på «kjendisdesken», men nå skal de opp fem årsverk til: 1 programleder, reporter og tre videojournalister. 

- Skal dere ha inn en kjendis til å lede det hele, eller hvordan blir det?

- Vi jakter folk «as we speak», så i løpet av siste del av dette året håper vi å få på plass en gjeng som skal være spydspissen i kjendissatsingen. Det blir tøffe og uredde journalister som ikke er redde for å stille de spørsmålene som det kanskje kiler litt å stille, ler Mads A. Andersen.

 

- Jeg har fått penger

Før han begynte i Aller Media var han spent på hvor stort spillerom han fikk til å utvikle satsingen på TV, men nå:

- Jeg opplever at konsernet vil klinke til. Jeg har fått penger, og kan ikke vente med å begynne å bruke dem!

Målgruppen er unge kvinner og de skal komme igang kjapt. Og uansett før neste sesong av «Paradise Hotel»

- Hvem er drømmeprogramlederen din, Mads?

- Jeg tilnærmer meg ikke en potensiell programleder gjennom Medier24, ler han og fortsetter:

- Vi ser etter folk som har en energi, som er munnrapp og må være kjempededikert og må gløde for stoffområdet.

- Kan ikke du bare ta rollen som programleder, når du allerede er en profil?

- Det ville vært usunt og feil. Jeg er jo en gammel mann.... faktisk på alderen til Morten Hegseth, ler han og gir et stikk til sin gamle kollega.

- Hva vil du si til VG, Jørstad?

- Vi nærmer oss i sladrespeilet. De bør kjenne oss puste i nakken, sier han lurt.

Programsjef Martin Jøndahl på VGTV, som for øvrig var Mads Andersens tidligere sjef kommenterer det hele slik: 

- Her er det bare å ønske Mads lykke til... Han må først bygge opp en TV-satsning som leverer 750.000 visninger i uka, en podcast med 200.000 lyttinger, en YouTube-kanal med 110.000 subs og en Instagram-konto med 100.000 følgere. Hvis det skjer skal vi eventuelt begynne å se i sladrespeilet. Skal forøvrig hilse Mads fra Vegard som lurer på hva Aller og seher.no er for noe, sier Jøndahl.

Digitalredaktør Jonas Jørstad i Seoghør.no og i Dagbladet Kjendis - og videodirektør Mads A. Andersen i Aller Media.
Digitalredaktør Jonas Jørstad i Seoghør.no og i Dagbladet Kjendis - og videodirektør Mads A. Andersen i Aller Media.
Powered by Labrador CMS