Prosjektleder Mathias Jørgensen i Snapchat-redaksjonen til VG sammen med digitalredaktør Ola Stenberg og Snap-medarbeider Camilla Brække. (Bilde: Erik Waatland)

Nå er VG blitt først i Norden på Snapchat Discover. Slik jobber teamet på seks med å deske for snap

De siste ukene har VGs Snapchat-redaksjon jobbet mot målstreken for å bli klar til klar lanseringen på mandag. Og annonsørene er med fra dag 1.

Totalt består Snap-teamet til VG av seks personer – der én skal jobbe på kveldstid.

De skal ta imot stoff fra alle redaksjonene i VG, men skal også produsere noe selv, forteller prosjektleder Mathias Jørgensen, som har jobbet med dette i snart åtte måneder.

– Mandag er det klart. Det blir godt å endelig se hvordan dette blir tatt imot, sier han.

Teamet som består av Randi Elise Midtskog, Mathias Jørgensen, Kristoffer Kumar, Ole N. Olsen, Camilla Brække og Stian Bråthen.

De er alle journalister med bakgrunn fra VGTV. De har kompetanse på levende bilder, animasjon, tekst og grafikk.

Den siste tiden har de hatt løpende dialog med Snapchat om hva som funker og ikke. Selv har Jørgensen vært i møter med den sosiale medier-giganten i New York for å lære mer om mulighetene.

 

Snapteam: Randi Elise Midtskog, Mathias Jørgensen, Kristoffer Kumar, Ole N. Olsen og Camilla Brække. Stian Bråthen var ikke tilstede da bildet ble tatt.
Snapteam: Randi Elise Midtskog, Mathias Jørgensen, Kristoffer Kumar, Ole N. Olsen og Camilla Brække. Stian Bråthen var ikke tilstede da bildet ble tatt. Foto: Erik Waatland

I celebert selskap

VG har vært på Snapchat i lang tid allerede, men er én av svært få medier som får lov til å publisere på det sosiale mediets Discover-funksjon for mediehus.

I dag leveres det stoff fra Daily Mail, Cosmopolitan, MTV, CNN, Vice, People og BuzzFeed, for å nevne noen.

– Discover-plattformen er utgavebasert. Vi kommer til å legge ut våre utgaver rundt klokken sju om morgenen. Plattformen er moderne, men publiseringsmåten er gammeldags og ligner en papiravis, hvor det ikke er lagt til rette for kontinuerlige oppdateringer, sier Jørgensen.

VG kommer til å legge ut utgaver innen tema som nyheter, sport og underholdning og vil fortsette å gjøre det på VG-måten.

Men de henvender seg nok til et noe yngre segment:

– Målgruppen vår er alle Snapchat-brukere i Norge, men det er klart at der papiravisa heller mot en eldre gruppe, gjør Snapchat det motsatte. Har VG oppslag på pensjonssparing, så kommer vi ikke til å ha det, for å si det sånn. Folk skal ikke være overrasket om vi har en del oppslag på Marcus og Martinus, det må man forvente, sier han.

Slik vil VGs Discover-utgave kunne se ut. (Printscreen fra VG)
Slik vil VGs Discover-utgave kunne se ut. (Printscreen fra VG)

Måten de gjør det på er å ta tak i saker som er presentert i avisens andre produkter, som VG Nett, VG Helg, papiravisa og andre ting.

Der tar de visuelt gode prosjekter og gjør de til en del av Discover.

– Når vi finner en sak som vi vil bruke, går vi gjennom alt av tekst og bilder og snakker ofte med journalisten som har lagd det. Da setter vi opp en røff oversikt over hva som skal være med og om det skal være en «topp-Snap» eller en mindre sak, om det skal være mulig å «swipe» video og tekst, hvordan titlene skal være og hvilket visuelt materiale vi skal ha med, sier Jørgensen.

Teamet bruker Final Cut Pro, Motion, After Effects og Snapchats eget publiseringsverktøy på desktop.

 

VG-måten å gjøre det på

Miksen av underholdning og mer seriøse nyheter blir viktig for VG på Snap.

Og det blir viktig å kunne konvertere noen av de yngre brukerne til merkevaren, sier digitalredaktør Ola Stenberg:

– Læring blir viktig for oss i dette prosjektet. Kanskje når vi noen som ikke forholder seg til våre andre produkter. Vi skal være ydmyke på at ikke alle forholder seg til VG i dag, så dette er også en mulighet for oss å bygge bevissthet rundt hva vi driver med for nye grupper.

– Vi har som mål å lære mye om presentasjon på mobil, i og med at dette blir en helt ny plattform for oss. Vi må finne ut hva som funker og ikke og ta med den læringen inn til resten av huset.

– Er det noen tidsbegrensning på prosjektet?

– Ja, det er det, uten at vi har satt noen dato. Vi går inn i dette med et åpent sinn og skal evaluere og lære masse. Hvis det ikke gir mening, kommer vi ikke til å fortsette med det, sier Stenberg.

 

Digitalredaktør Ola Stenberg i VG og strategidirektør Thomas Manus Hønningstad i VGTV.
Digitalredaktør Ola Stenberg i VG og strategidirektør Thomas Manus Hønningstad i VGTV. Foto: Erik Waatland

Kommer ikke til å bli rike

Ola Stenberg sier de nå gjør seg en del erfaring både redaksjonelt og kommersielt.

Men er ærlig på at de ikke får betydelige inntekter:

– Inntil videre er ikke Snapchat noe vi kommer til å bli rike av. Vi har vært i dialog med andre medier, blant annet Wall Street Journal, som sier det samme: Man blir ikke rik, men man bygger mye læring. Dette er jo å disrupte alt fra produksjon til distribusjon. Samtidig bygger man merkevarebevisstgjøring og det ligger det mye verdi i, sier han.

Eksempel på hvordan VGs Snap Discover ser ut.
Eksempel på hvordan VGs Snap Discover ser ut.

De er opptatt av å fortelle at det er en annen modell enn hva Facebook har klart å legge på bordet.

VG er ikke spesielt åpne om forretningsmodellen, men sier at det er en form for inntektsdeling og at de har konkrete annonseplasser å selge.

Strategidirektør Thomas Manus Hønningstad i VGTV letter noe på sløret:

– Det er en modell som ligner andre type modeller som for eksempel Google har med inntektsdeling, og som også Facebook har forsøkt i visse markeder - uten noen særlig suksess. Det er tydeligere annonseplasseringer her som vi kan selge og det er en stor forskjell fra Facebook. Vi har solgt over all forventning, sier han.

Måten annonseringen funker på er at hver fjerde «snap» blir avbrutt av en annonse.

– Vi opplever stor interesse blant norske annonsører som ønsker å være en del av dette. For første gang blir det mulig å kjøpe tilgang til norske Snapchat-brukere, som ofte er en målgruppe det er vanskelig å nå, sier han.

 

– Nyhetsmediehus har en vei å gå

– Hvordan måles innsikten?

– Når du blir partner, får du tilgang på Snapchats eget innsiktsverktøy. Vi kan ikke gå i detalj på hvordan det funker, men for å si det sånn: Det er ganske mange nyhetsmediehus som har en vei å gå på hva man måler og ikke, sier Ola Stenberg.

– Discover har fått kritikk for å være for usynlig og noen medier har valgt å gå fra det. Hva tenker du om den kritikken?

–  Det skrives, menes og hevdes mye om Snapchat og Discover i internasjonale medier, men hvis man begynner å gå disse sakene i sømmene, er det ikke ofte Snapchat uttaler seg, så det er vanskelig å vite. Men vi føler oss ganske trygge på at de tallene vi har fått presentert er det vi kan forvente. Så har de gjort en del endringer siden den første kritikken på plasser og andre ting. Vi prøver nå, så får vi se hvordan det blir, avslutter Stenberg.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)
Til toppen