(Illustrasjonsfoto: Yayimages.com)
(Illustrasjonsfoto: Yayimages.com)

Mandag starter den store avisuka i skolen: 63.600 elever får aviser på pulten

Elever skal lese aviser, og lære om kildekritikk, ytringsfrihet og journalistikk.

Mandag starter den nasjonale avisuken, og 360 000 aviser fordeles på skolepulter over hele landet.

I alt 63 600 elever får både dagsferske aviser på og medieoppgaver å bryne seg på skoleuka gjennom, skriver Mediebedriftenes Landsforening i en pressemelding.

- 1124 skoler som setter media på dagsorden er bra, spesielt etter at nærmere 70 000 elever arbeider har arbeidet med medierelaterte oppgaver og aviser forut for lokalvalgene i høst, sier prosjektleder for Avis i skolen, Veslemøy Rysstad.

Den frie og uavhengige presse

Hvorfor gjør man dette? Behovet for å lære elever om medias plass i samfunnet blir ikke mindre i den digitale tidsalderen.

- Med Internett har avisen og journalistikken blitt mer tilgjengelig, men også fått økt konkurranse. Derfor slåss redaksjonelle medier om oppmerksomheten hos unge mediebrukere, blant annet med stoffet som går i dybden.

- For forståelsen av kildekritikk, ytringsfrihet og for å forstå verdien av kvalitetsjournalistikk er nok derfor den nasjonale avisuken minst like aktuell nå som den var da den ble opprettet for 18 år siden, sier Rysstad i meldingen.

132 lokalaviser er med

Avis i skolen er en del av Mediebedriftenes Landsforening (MBL) og skal inspirere til leselyst, demokratiforståelse og engasjement gjennom skoleåret.

I tillegg til aviser får elevene oppgaver knyttet til journalistikken som er tilrettelagt for fagplanene i skolen.

- Lokalavisen er grunnstammen i opplegget, enten elevene jobber med den på nett eller papir. Noen klasser velger også å gjennomgå flere forskjellige aviser i løpet av avisuken. I tillegg er to av nisjeavisene favoritter, Aftenposten Junior med 31 000 bestilte eksemplarer og Klar Tale med 11 000 bestillinger, forteller MBL.

Og det er fortsatt papiravisen som er mest populære

- For MBL og Avis i skolen er innholdet i journalistikken og verdiene som følger av redigerte medier viktigere enn plattform, og derfor har vi også digitale læremidler som skolene kan benytte året gjennom, sier Rysstad.

Til toppen