SE VIDEOINTERVJU:

MBL vil ha slutt på lesertalltull og kjøper ny «medieindeks» fra Kantar TNS. Nå blir det én felles valuta for nett og papir

Bransjeforeningen presenterte ny måling onsdag morgen - og fortsetter 30 års samarbeid med TNS. Nå blir trafikkmålingen det viktigste grunnlaget for lesertall på nett.

På et frokostmøte hos Mediebedriftenes Landsforening onsdag, ble det offentliggjort at Kantar TNS og MBL fortsetter samarbeidet om måling av lesertall for aviser, nett og magasiner. 

FORTSETTER SAMARBEIDET: Mediebedriftenes Landsforening og Kantar TNS fortsetter et 30 år langt samarbeid med nye lesertallsmålinger. Fra venstre; mediedirektør Jørn Leipart i TNS, avdelingsleder Harald Kittelsen i ComScore, fagsjef Geir Engen i MBL og markedsdirektør Ingvar Sandvik i Kantar TNS Gallup.
FORTSETTER SAMARBEIDET: Mediebedriftenes Landsforening og Kantar TNS fortsetter et 30 år langt samarbeid med nye lesertallsmålinger. Fra venstre; mediedirektør Jørn Leipart i TNS, avdelingsleder Harald Kittelsen i ComScore, fagsjef Geir Engen i MBL og markedsdirektør Ingvar Sandvik i Kantar TNS Gallup. Bilde: Gard L. Michalsen

Dermed fortsetter 30 års samarbeid mellom norske medier og tidligere TNS Gallup.

Med på samarbeider er også Comscore, som står bak dagens offisielle trafikkmåling, TNSlistene.no

  • Hør MBL og TNS forklare de nye målingene i videointervjuet øverst i saken!

 

Hovednyheten onsdag er at man fra januar 2018 lanserer en ny medieindeks, med ett lesertall som er sammenlignbart på tvers mellom papir, nett og alle enheter.

Det innebærer at Kantar TNS nå skal «kalibrere» lesertall fra telefonundersøkelser mot tekniske trafikkmålinger. 

Ambisjonen for de digitale tallene er at dette skal bli den ene, felles valutaen for antall lesere på nett.

I dag har man både unike brukere, trafikktall fra TNSlistene - og i tillegg lesertallene fra telefonmålingene. 

De digitale lesertallene vil også offentliggjøres jevnlig, på en ny medieportal fra MBL og TNS. 

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)
Til toppen