TV: Se videointervju med Are Stokstad

Med voldsom vekst i brukerbetaling leverer Amedia hele 422 millioner pluss på drifta. Og nå er konsernet gjeldfritt

- Vi har journalistikken som forretningsmodell, sier konsernsjef Are Stokstad om snuoperasjonen de siste åra. Når de offisielle opplagstallene legges fram tirsdag, kan 48 av 62 lokale mediehus vise til økning.

Siden Amedia ble kjøpt av Sparebankstiftelsen DNB og fikk Amedia-stiftelsen som eier i fjor vinter, har konsernet ikke oppdatert offentligheten med den økonomiske resultatutviklingen.

Ikke før fredag, da Amedia offentliggjorde sine resultater for 2016

Konsernsjef Are Stokstad legger fram 2016-tall med 422 millioner kroner i driftsresultat (EBITDA).
Konsernsjef Are Stokstad legger fram 2016-tall med 422 millioner kroner i driftsresultat (EBITDA). Foto: Gard L. Michalsen

Og de er solide: Etter en omsetning på 3,7 milliarder kroner, sitter konsernet igjen med en solid pluss på nær halv milliard kroner. 

Driftsresultatet (EBITDA) var på hele 422 millioner kroner, hvilket gir en margin på 11,2 prosent. 

  

Konsernet er så å si gjeldfritt

Bare for noen år siden var bekymringen meget stor for Amedias finansielle situasjon, etter at A-pressen lånte et milliardbeløp for å kjøpe Edda Media. 

Nå melder konsernet at gjelden er redusert med 1 milliard kroner siden 2013.

Netto rentebegjærende gjeld er ved årsskiftet minus 42 millioner kroner, hvilket vil si at kontantbeholdningen er større enn gjelden. 

 

48 aviser med opplagsvekst 

I takt med Amedias vekst på brukerbetaling har det også vært en viss skepsis til to forhold:

Blir det penger av det, og blir det reell opplagsvekst av det?

Ja, mener konsernsjef Are Stokstad. Han snakker nå som gjennom hele fjoråret om journalistikken som forretningsmodell:

- Journalistikken er det viktigste dette konsernet driver med. Ikke først og fremst fordi det er lønnsomt, men fordi det er viktig. Og det vi ser er at den viktige journalistikken er lønnsom, uttalte Stokstad på fredagens pressekonferanse. 

Amedia viser nå til 5,1 prosent vekst i abonnementsinntektene i 2016.

Og når de offisielle opplagstallene legges fram tirsdag, vil hele 48 av 62 aviser kunne vise til reell opplagsvekst, meddelte konsernsjefen fredag. 

 

Annonseinntektene svikter fortsatt

I 2016 var for første gang brukerinntektene større enn annonseinntektene.

Men det skyldes ikke bare at abonnementsinntektene øker - det skyldes også stort fall på annonser: 

I fjor var fallet i annonseinntekter på 16 prosent, hvilket er på nivå med et sammenlignbart mediekonsern som Polaris Media, og noe bedre enn de store regionavisene til Schibsted. 

Annonsene faller på både papir (16,7 prosent) og nett (13,1 prosent). Men Amedia viser til samarbeidet med Google på teknologi - som Amedia håper skal gi vekst på programmatisk annonsering og skreddersydde digitale annonseprodukter. 

Fallet i annonseinntekter utgjør hele 286 millioner kroner.

Men konsernet kutter samtidig kostnader - de var hele 360 millioner kroner lavere i 2016 enn 2015.

 

Medier24 kommer tilbake med mer.

 

Nøkkeltall for Amedia i 2016: 

Nøkkeltall for Amedia AS i 2016.
Nøkkeltall for Amedia AS i 2016.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)
Til toppen