PODKAST:

MediaPuls 190: Er Legos nye film en flopp - eller en times lang reklame som folk betaler for å se?

«The Lego Ninjago Movie» omtales som en flopp, men er en fantastisk suksess. Ikke som film, men som reklame. Som innholdsmarkedsføring.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Warner er misfornøyde med både billettsalg og publikum, men glemmer at filmen kun er innholdsmarkedsføring for å selge lego, samlekort, spill, blader, bøker og klær. Filmen er en ren reklame for resten av Lego-universet. Reklame vi faktisk betaler for å se.

Når vil «vanlige»bedrifter innse at de ikke trenger å kjøpe tradisjonell reklame for å nå målgruppene sine?

En gruppe kinesiske forskere har funnet ut hvor smarte de personlige assistentene til blant annet Google og Apple har blitt. De har blitt smartere med årene, men en 6-åring er fortsatt mye smartere. Og akkurat som vi trodde – Siri er fortsatt stokk dum.

Dagens Næringsliv reklamerer for en digital leseropplevelse som ligner på papiravisen. Og Schibsted finansierer Breitbart.

Neste uke blir norsk pressestøtte fordelt. Kanskje de burde se mot Danmark. Der vil de omfordele støtten, slik at de største får mindre, mens de minste og konsernuavhengige får mer.

I sosiale medier siden sist, ser vi nærmere på;

  • De mest delte sakene på sosiale medier i Norge i september
  • Instagram Stories med meningsmålinger
  • Facebook ansetter 1.000 nye annonsedetektiver etter Russland-skandalen

Abonner og hør på MediaPuls via SoundCloudAcastTuneIn RadioGoogle Play Music eller Apple Podcast. Eventuelt via RSS-feed!

Nyttige lenker: 

Takk for at du lytter til MediaPuls

Har du forslag til temaer og saker vi bør ta opp i MediaPuls, så kan du komme med de via vår åpne sendedisposisjon på bit.ly/MediaInnspill.

Du finner Hans-Petter og Marius på HansPetter.info og Helt.Digital. Vi hadde satt veldig stor pris på om du vil abonnere og rate oss på iTunes. Alle episoder legges ut fortløpende med lenker til alt vi har snakket om på Mediapuls.no.

Powered by Labrador CMS