- Mens mediebransjen sutrer, tror jeg vi ser mange nye nettaviser

Det spår Anders Brenna om 2015.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

- Jeg tror vi kommer til å se mange nye nettaviser fremover. Dette er et godt tidspunkt å starte nettavis på. Det kan komme fra journalister som har tatt sluttpakke i etablerte medier, nyutdannede studenter og andre aktører uten pressebakgrunn. Mens mediebransjen sutrer, ser de muligheter, og jeg har snakket med mange som vurderer dette eller allerede har planlagt det. Jeg tror 2015 er et godt år for å starte noe nytt, sier Brenna til Kampanje.

- Hvorfor tror du gründerne vil lykkes? 

- Én grunn er at det nå er det utrolig billig og enkelt å starte opp. Journalistikk er gøy, og pengene er i ferd med å komme, de har forsvunnet fra papir til nett. Jeg tror vi vil se mye mer kreative løsninger og aktører som står på egne bein. Gründere som ikke sutrer om gamledager vil komme for fullt, sier han videre.

Brenna peker på nye annonseformater, løsninger og tilleggstjenester som potensielle inntektskilder for slike etableringer. Blant disse «content marketing». Og Brenna gjentar ikke uventet sin skepsis mot å stenge nettaviser bak pålogging.

Powered by Labrador CMS