EIRIK HOFF LYSHOLM, sjefredaktør og administrerende direktør i Mediehuset Dagsavisen.
EIRIK HOFF LYSHOLM, sjefredaktør og administrerende direktør i Mediehuset Dagsavisen. (Arkivfoto: Gard L. Michalsen)

Mer samarbeid i mediebransjen: Dagsavisen setter ut hele løssalgsarbeidet til VG

Overlater både håndtering og oppfølging i butikk til Norges største løssalgsavis. Og den jobben gjør VG gjerne for flere.

- Vi håper avtalen skal styrke løssalget til Dagsavisen, Rogalands Avis, Moss Dagblad og Fremtiden. I praksis kutter vi ut eget løssalgsarbeid og oppfølging i butikk, og overlater hele jobben til VG.

Slik beskriver Dagsavisens publisher Eirik Hoff Lysholm mediehusets siste samarbeidsavtale. Denne gang altså ved å sette ut hele løssalgshåndteringen til VG.

Lysholm har flere ganger det siste året framsnakket mer samarbeid i mediebransjen, og trekker en parallell til Dagsavisens digitale samarbeid med Nettavisen.

- Det er en videreføring av den strategien vi har jobbet etter de siste årene. Vi tror det vil komme stadig flere, og kanskje overraskende, samarbeid i bransjen. Da vi trengte større fart i det digitale utviklingsarbeidet, var det naturlig å søke sammen med Nettavisen, slik vi gjorde i fjor sommer.

Roser samarbeidet med Schibsted

- På samme måte er VG best i landet på løssalgsarbeid, og jeg er glad for at de nå skal jobbe med å løfte salget også for våre fire aviser. Vi håper også å få til spennende løsninger med andre aktører i annonsemarkedet, sier Lysholm. 

Dagsavisen kjøper allerede trykk og distribusjon fra Schibsted, og mener det gode samarbeidsklimaet har vært med på å muliggjøre mediehusets snuoperasjon de siste årene.

- At vi også søker sammen med VG i kampen for å holde oppe løssalget og vår tilstedeværelse i butikk, er derfor en naturlig utvikling. I tillegg skal Rogalands Avis i løpet av høsten flytte inn i avishuset til Schibsted-eide Stavanger Aftenblad, uttaler Lysholm.

- Betyr løssalgssamarbeidet noe for kostnader og bemanning i Dagsavisen?

- Én ansatt sluttet forrige måned, som ikke blir erstattet. Det betyr at vi sparer ett årsverk, pluss litt administrasjon. 

- Må konkurrere om journalistikken

Fra VGs side er man også positiv til samarbeidet, sier Morten Wickstrøm, leder for forretningsutvikling i mediehuset.

- Dette er en jobb VG allerede gjør for egen avis og Schibsteds andre aviser. Og det er viktig for oss å framstille alle løssalgssavisene bra, ikke bare vår egen. Vi må konkurrere om journalistikken, og stå sammen som varegruppe i butikken. Det er best for bransjen.

- Handler dette også om at løssalget blir stadig mindre, og å fordele kostnadene på flere?

- Løssalget blir mindre, men vi omsetter fortsatt for 8-900 millioner kroner på papiravisen. Så det er en viktig inntektskilde, og en viktig varegruppe i butikk fortsatt. Og ja - da er det viktig å sørge for at vi kan gjøre denne jobben i like stor grad framover, sier Wickstrøm.

Han sier videre at det er første gang man samarbeider om løssalg med noen utenfor konsernet. Men kanskje ikke den siste:

- Vi er åpne for samarbeid med flere. Hvordan vi framstår i butikken er ikke det viktigste konkurranseparameteret avisene i mellom, mener Wickstrøm.

Til toppen