Nettavisen-gründer Odd Harald Hauge (t.v.), og publisher de siste 13 åra, Gunnar Stavrum. Bildet er fra en «innflyttingsmarkering» i nye lokaler våren 2015.
Nettavisen-gründer Odd Harald Hauge (t.v.), og publisher de siste 13 åra, Gunnar Stavrum. Bildet er fra en «innflyttingsmarkering» i nye lokaler våren 2015. (Foto: Gard L. Michalsen)

Nå er Nettavisen nest størst i landet på mobil. Og melder om 17 prosent omsetningsvekst

Mediehuset setter rekord på rekord, og varsler nok et solid overskudd i 2015.

- Mediehuset Nettavisen har aldri hatt flere lesere, blir sitert mer enn Dagbladet og går mot tidenes overskudd.

Det skriver Nettavisen om seg selv på eget nettsted, først og fremst som en markering av at avisa forrige uke feiret 19-årsjubileum med å sette ny rekord på mobil.

I snitt 650.092 brukere hver dag var innom Nettavisens plattformer, og dermed er bare VG større, kan vi lese på TNSlistene.no. Forrige uke var Nettavisen større en både TV 2, Dagbladet og NRK.

Blitt viktigere - og tjener mer

Det er nyhetsredaktør Erik Stephansen fornøyd med. Han legger samtidig vekt på at avisa på denne tida er blitt viktigere, og viser blant annet til statistikk som forteller at avisa er blitt sitert dobbelt så mange ganger av NTB i 2015 som i 2013.

- Det er fremdeles et stykke igjen til VG og Aftenposten, men det er for eksempel flere siteringer enn Dagbladet og Dagsavisen, sier Stephansen til Nettavisen.

Samtidig klarer mediehuset å tjene penger, og melder om en salgsøkning på 17 prosent i 3. kvartal i år kontra samme periode i fjor. Salgssjefene peker spesielt på content marketing og blogg som områder i vekst.

I sum betyr det at 2014-rekorden på 18,7 millioner kroner i pluss står for fall:

- Nettavisen fortsetter den gode trenden fra i fjor, både når det gjelder kvalitet og antall lesere. Da er det ekstra hyggelig at det også går bra økonomisk, sier publisher Gunnar Stavrum.

Til toppen