Nå etablerer de svenske avisene egne reklame-redaksjoner

Med omtrent den samme debatten som i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

«Flere ansatte på Aftonbladet, som SVT har pratet med, er urolige» skriver SVT.se om de nye reklame-redaksjonene i svenske aviser. Men ingen vil stå fram med sin kritikk åpent.

Det er med andre ord en kjent debatt i Sverige, omtrent som den vi har hatt i Norge det seneste året.

Og de svenske avisene gjør som stadig flere norske: Etablerer egne avdelinger for reklamejournalistikk, innholdsmarkedsføring, kjært barn har mange navn.

SVT forteller at Schibsted-eide Aftonbladet nå etablerer sin «partnerstudio», der bedrifter skal få «hjelp til å kamuflere sin reklame som artikler som ser ut som nyheter». Og artiklene dukker siden opp i Aftonbladets vanlige flater, merket med annonse.

- For ti år siden hadde det blitt ramaskrik, men grensene flyttes steg for steg. Hvis dette blir godt innhold og det er transparent for leserne, behøver det ikke være noe problem, sier nyhetsredaktør Martin Schori i Aftonbladet til SVT.

Expressen har også etablert en lignende avdeling, en helt ny redaksjon med 14 medarbeidere. Alle har bakgrunn som journalister, noen også fra Expressens journalistiske redaksjon.

Og lurer du på hvordan det ser ut? Slik presenteres for eksempel Fritidsresor og Apoteket på Expressen sine undersider.

Powered by Labrador CMS