Digital Opptur testet papirannonsering, men var ikke særlig fornøyd med resultatene i Norwegians Inflight-magasin.
Digital Opptur testet papirannonsering, men var ikke særlig fornøyd med resultatene i Norwegians Inflight-magasin. (Foto: Petter Larsen )

DEBATT

Nå har vi testet, og svaret er klart: Printannonsering fungerer ikke!

- I en verden hvor man regner seg frem til verdier av annonser og reklame har vi kommet frem til at annonsering på papir ikke fungerer. Les om testen med 3,4 millioner mennesker vi gjorde, skriver Erik Storm.

  • ERIK STORM, daglig leder og seniorrådgiver i Digital Opptur

 

Selv om vi jobber i Digital Opptur, som naturlig nok har størst fokus på det digitale, så utelukker vi ingen kanaler - hvis de fungerer.

Og som en nysgjerrig gjeng som liker vi å teste, var det nettopp det vi gjorde.

Det er derfor vi gjennom hele mai har hatt en helside i Norwegian sitt InFlight magasin som du finner i alle stolrygger over hele verden - og ifølge trafikktallene til Norwegian har vært tilgjengelig for over 3,42 millioner passasjerer denne måneden.

 

Hva ønsket vi å oppnå

På et fly har du god tid, du må pakke bort mobilen og forholdene burde ligge godt til rette for at du skal blad i - og se - i magasinet, og dermed også se annonsen. Altså kanskje større sannsynlighet for å bli sett enn i mange andre magasiner eller aviser. 

Så hva kan vi forvente av en slik annonse? Hva ønsket vi å oppnå?

Det er enkelt, vi ønsket at de som så annonsen skulle kontakte oss. Helt uforpliktende, helt ufarlig, helt gratis. 

Annonsen hadde en epost-adresse som var unik for denne annonsen og aldri hadde vært brukt tidligere, slik at vi skulle kunne spore effekten av denne annonsen. Hvertfall om den førte til noen konverteringer.

I markedsføring snakkes det ofte om rekkevidde og hvor mange du når ut til om du annonserer akkurat her.

Jo flere du potensielt - eller faktisk - når ut til, jo bedre resultater kan du forvente deg. Derfor hadde vi gode forventninger til at denne annonsen skulle skape resultater.

 

En helside i Norwegians Inflight-magasin har en listepris på rundt 14.000 euro - altså 140.000 kroner. Men kunder får som oftest betydelige rabatter. Foto: Erik Storm

Grunner til at vi tar feil

Før vi forteller hvor mange henvendelser vi både fikk og forventet på forhånd, så vil det helt sikkert være noen eksperter som har sin forklaring på dette caset.

Annonsen var for dårlig!  Kanskje det, men med ett konkret budskap, lite tekst og «rett på sak» burde det ikke være den i seg selv som gjør at vi mener printannonser ikke fungerer.

Digital Opptur er bare i Norge, og da burde vi ikke annonsere globalt! Enig i dette også, men vi hadde ikke valget om geografi. Og med en annonsetekst på engelsk og et budskap som er universelt burde heller ikke dette nødvendigvis påvirke resultatene overdrevet negativt. 

Et nytt og ukjent selskap vil ikke ha samme effekt som et som folk kjenner til! Dette er en selvfølge og ble selvfølgelig tatt med da vi satte forventningene til annonsen på forhånd.

Så hvilke resultater ser vi av annonsen?

 

Forventninger og resultat

Med punktene over hadde vi justert ned forventningene på forhånd.

Vi viste at resultatene ville være usikre, men med så mange (potensielle) lesere hadde vi tro på at det kunne bli lønnsomt. 

Våre forventninger på forhånd var å få ett godt lead, mens vi håpet på det dobbelte.

Resultatet ble ingen.

Ikke en eneste tok kontakt via epostadressen eller noen andre kanaler som vi kan spore tilbake til annonsen.

Så med unntak av masse venner og bekjente som har sendt bilder og kommentarer, har resultatet vært null.

Og vi konkluderer med at printannonsering ikke fungerer.

Til toppen