Produktsjef Erik Saastad og Helene Svabø i Schibsted.
Produktsjef Erik Saastad og Helene Svabø i Schibsted. (Foto: John Einar Sandvand )

Nå skal Schibsted publisere podkastene sine selv

- Jeg kjenner ikke til andre medieselskaper som har gjort det samme, sier produktsjef Erik Saastad.

Hittil har Schibsted, som de fleste av sine konkurrenter, vært avhengig av eksterne partnere for å få distribuert sine podkaster. Nå skal Schibsted flytte podkastene sine tettere inn i egne nettaviser og begynne å publisere podkastene sine selv, opplyser de i en pressemelding.

Mediehusene har frem til nå publisert podkastene sine på podkasttjenesten Acast.

Bruke podkaster på en ny måte

Nå har Schibsted gjort publiseringen av podkaster som en integrert del av sin egen redaksjonelle teknologiplattform «Core News Product». Dette inkluderer en egen podkastspiller og gir mediehusene bedre kontroll.

- Jeg kjenner ikke til andre medieselskaper som har gjort det samme, sier produktsjef Erik Saastad. 

Han sier den nye løsningen gir mediehusene muligheten til å bruke podkaster på helt nye måter.

Blant annet vil redaksjonene  kunne legge podkaster eller enkeltepisoder bak en betalingsmur eller kreve innlogging for å kunne lytte. De kan også sette det opp slik at første episode er fri for alle, mens resten av en serie kun er for abonnenter.

Mediehuset kan også velge om en podkast kun skal være tilgjengelig på sin egen tjeneste eller også på eksterne plattformer. En annen fordel er at Schibsted med dette vil få et større varelager å selge annonser på . Dermed slipper de å være avhengig av løsningene til eksterne plattformer. 

I dag har Schibsted rundt 40 aktive podkaster i Norge. Av de mest kjente finner vi Harm & Hegseth fra VG, Forklart fra Aftenposten, E24-podden og Giæver og gjengen - fra VG.

- Podkastene er et kjempespennende tilskudd til våre nettaviser. Målet er å nå nye grupper som hittil ikke har brukt podkaster, sier forretningsutvikler Helene Svabø.

Produktsjef Erik Saastad gleder seg over den nye ordningen for podkast. Foto: John Einar Sandvand

 

 

I ferd med å bli et massemedium

Den siste versjonen av iOS-appene til både VG og Aftonbladet har nå fått en egen podkast-seksjon i bunnmenyen. Den samme funksjonaliteten vil snart bli lansert for Aftenposten og Stavanger Aftenblad. 

I den nye løsningen vil annonser kunne bookes i de vanlige annonsesystemene Schibsted bruker. Tidligere måtte selgerne gjøre dette manuelt hos Acast.

VGs podkastsjef Helle Skjervold forteller at den nye podkastplattformen gir dem muligheten til å forbedre opplevelsen av podkaster på VGs egne flater.

- For oss er podcast en del av det totale journalistiske tilbudet, og et format som er i ferd med å bli et massemedium. Derfor er dette veldig spennende, sier hun. 

Hun forteller at den nye podkastplattformen vil gjøre det mye lettere å eksperimentere og teste ut hypoteser.

– Blant annet får vi mye mer data om podkastbruken til våre egne brukere, for eksempel når de faller fra i en konkret episode. Mer data er viktig for å utvikle podkastjournalistikken, sier Helle Skjervold. 

VGs podkastsjef Helle Skjervold.
VGs podkastsjef Helle Skjervold. Foto: Jan Magnus Weiberg-Aurdal
Til toppen