Mari Velsand, medietilsynet
Mari Velsand, medietilsynet (Ole Gunnar Onsøien)

Nå tjener norske medier mer på brukerne enn på annonsene

Det viser Medietilsynets rapport om mediebransjens økonomiske utvikling det siste året

– Avisenes abonnementsinntekter er i positiv utvikling, og de kommersielle kringkasterne økte sine inntekter i 2017, hovedsakelig gjennom økte brukerinntekter. Når så annonseinntektene fortsetter å falle, gjør det at inntekter fra brukermarkedet i 2017 for første gang er den største inntektskilden for norske medievirksomheter samlet sett, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet i en melding.

 

Avisene fortsatt mest lønnsomme

Mens de kommersielle kringkasterne økte inntektene med 30 prosent fra 2013 til 2017, falt avisenes inntekter med nær 19 prosent i samme periode.

De siste årene har avishusenes andel av bransjens totale driftsinntekter blitt stadig mindre, viser Medietilsynets siste rapport om økonomien i norsk mediebransje, skriver de i en melding.

Et massivt fall i annonseinntektene er hovedårsaken til inntektsreduksjonen i avisene. De siste fem årene har avisene hatt et annonsefall på nesten 40 prosent. ­Bare i fjor tapte avishusene nesten en halv milliard kroner i annonseinntekter, tilsvarende ni prosent.

Hovedårsaken er at de globale aktørene Facebook og Google fortsetter å ta markedsandeler.

– Kostnadsreduksjoner gjør at avisene likevel er mer lønnsomme enn andre typer medievirksomheter, sier Velsand.

Norsk mediebransjes samlede lønnsomhet bedret seg betydelig i 2017 med et driftsresultat på 1,6 milliarder kroner (statlig støtte medregnet). Det er cirka 650 millioner kroner mer enn året før.

 

Inntektsvekst for tv-bransjen

Salg av kanalpakker, strømmetjenester og distribusjon utgjorde litt over 47 prosent av tv-virksomhetenes driftsinntekter i 2017, tilsvarende 3,6 milliarder kroner. Til sammenligning lå disse inntektene på 1,9 milliarder kroner i 2013.

– Digitalisering av tv-distribusjonen gjør at flere kommersielle tv-kanaler er tilgjengelige til større deler av befolkningen i tillegg til at tv-seingen blir spredt på flere kanaler, sier Velsand.

Mens avishusene sliter med å holde på annonsekronene, er utviklingen langt mer stabil blant tv- og radioaktørene.

– Stadig mer av tv-seingen forflyttes fra lineær tv til strømmet innhold, men tallene viser at endringen i seervaner så langt ikke har resultert i reduserte reklameinntekter, sier Velsand i meldinga.

Til toppen