«Når Hans-Petter Nygård-Hansen prater om DAB kommer det bare lyd, ikke substans»

KOMMENTAR: - DAB kan vi gjerne diskutere, men da med faktabaserte rammer. Enkel raljering blir for dumt, spesielt for en som kaller seg kommunikasjonsrådgiver, skriver P4-direktør Rune Hafskjær.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

  • RUNE HAFSKJÆR, digitaldirektør (Chief Digital Officer) i P4 Gruppen. Tidligere format- og utviklingsredaktør i P4, programsjef i P5, redaktør og journalist.

Opprinnelig publisert på Hafskjærs blogg redefineradio.com

Dette er historien om kommunikasjonsrådgiver Hans-Petter Nygård-Hansens evne til å prate uten å lytte. 

Når Hans-Petter Nygård-Hansen prater om DAB kommer det bare lyd, ikke substans.

For to uker siden publiserte han en bloggpost med tittelen «Dab er dust!».

Hvis vi overser kommunikasjonsrådgiverens barnslige ordbruk gjenstår et innlegg stappfullt av faktafeil og blottet for reflektert analyse utover egen raljering.

Uenighet er supert, men direkte feil bør man unngå. Innlegget ble møtt med en rekke forsøk på å oppklare fakta, men til liten nytte.

Les gjerne denne kommentaren til bloggposten eller se denne debatten i God Morgen Norge. Twitter gikk også ganske varm av argumenter denne ettermiddagen.

Nygård-Hansens syn kan raskt sammenfattes slik: En samlet norsk radiobransje er idioter som satser på DAB, når verden vil ha streaming.

Han sparker inn åpne dører. Men utfordringen han nekter å ta inn over seg er kort fortalt at streaming alene er mer fantasi enn realistisk, og rett og slett ikke praktisk mulig uten kringkasting i tillegg.

Vi andre må faktisk ha to tanker i hodet samtidig. Streaming er en svært vesentlig del av norsk radios digitalisering, men blant annet vår vanskelige topografi gjør det umulig med streaming alene.

Skal vi fortsatt tilby konkurransedyktig radio til hele landet, gratis for alle og med norsk innhold må vi også ha kringkasting. Vi har i praksis ikke noe valg, selv om vi altså skulle være så idioter at vi hadde villet noe annet.

Men Nygård-Hansen hører ikke. Og gjentar seg selv. Han ser bare nesetippen sin, mens landet er adskillig større enn Oslo 7.

Han bruker sågar sin 10 år gamle sønn som sannhetsvitne mot radios fremtid – sønnen hører nemlig ikke på radio. Det er i beste fall svært tynn dokumentasjon.

Tynn dokumentasjon er forøvrig gjentakende hos Nygård-Hansen, eksempelvis hans undersøkelse om podcastbruk i Norge forleden.

Nygård-Hansen spurte sine egne lyttere og lesere om deres podcastvaner, og konkluderer kjapt med at hans egen podcast er en av de største i landet. Klyp meg i armen!

Dette er mildt sagt langt unna sannheten og topplisten i f.eks. iTunes.

[caption id="attachment_924" align="alignnone" width="792"]Podcast ordsky Hans-Petter Nygård-Hansen: «Den store podcastundersøkelsen 2016». Ordskyen viser de største norske podcastene i Nygård-Hansens egen undersøkelse.[/caption]

I den samme undersøkelsen konkluderer han med at henholdsvis 35 % og 27 % av menn og kvinner hører podcast hver eneste dag.  

Jeg har forsøkt å fortelle ham at TNS Gallups offisielle målinger viser en nedgang fra 5% til 4% daglig podcastlytting i befolkningen.

Som man spør, får man svar. Man hører det man vil høre.

Og mandag publiserte Nygård-Hansen en ny podcast, der han igjen raljerer over de «middelaldrende idiotene» som har besluttet å innføre DAB i Norge. Det er nærliggende å si at idioten i rommet må være han som gnåler videre uten å lytte til fakta og realiteter.

Men slikt kan man kanskje ikke forvente av en kommunikasjonsrådgiver?

Her kan du høre utdrag av podcasten:

Nygård-Hansen introduserer to nye argumenter:

  1. Radios oppslutning øker ikke, men er flat. Altså stabil. I min verden er det en fantastisk prestasjon å opprettholde en stabil, høy oppslutning i et marked der alle andre tradisjonelle medier går tildels kraftig nedover.
  2. Radios oppslutning er flat fordi de eldre lever lengre enn før. Her bruker Nygård-Hansen ordet «antakeligvis». Antakeligvis fordi han ikke vet hva han snakker om.

La oss se på fakta:

[caption id="attachment_797" align="alignnone" width="908"]Medieframskriving Radios oppslutning er stabil. (Kilde: TNS Gallup)[/caption]

Radios oppslutning er høy og svært stabil, mens andre tradisjonelle medier taper til onlinebasert mediekonsum. 

[caption id="attachment_1061" align="alignnone" width="968"]Daglig lyttetid Kilde: TNS Gallup.[/caption]

Nygård-Hansen har ingen dekning for at radios oppslutning er prisgitt lengre levetid. Tvert i mot er det aldersgruppene mellom 12 og 45 som er minst påvirket, mens de eldste har størst nedgang i radiokonsum, målt i lytterminutter de siste årene.

Om noen sier ham mot svarer han gjerne at «det er blitt personlig».

Jeg innrømmer gjerne at fakta er personlig for meg, men synes det er rart at kommunikasjonsrådgiveren ikke mener etterrettelighet er en god personlig egenskap på egne vegne.

I forrige uke publiserte Nygård-Hansen en fin podcast om netthat og kommentartroll, med et interessant intervju med statsminister Erna Solberg. Uken etter publiserte han en podcast der han kaller norsk radioindustri for idioter.

Sånn blir det når en er mer opptatt av å prate enn å lytte.

Han holder foredrag, blogger ofte og utgir podcaster to ganger i uken. Nygård-Hansen mener mye. I sitt eget kommentarfelt svarer han bare folk som er enig med ham. Ekkokammeret er komplett.

Skal man delta i samfunnsdebatten bør man lytte også, ikke bare prate. Vi som jobber med radio er glade i de som lytter, og retter oss etter dem så godt vi kan.

Powered by Labrador CMS