Konsernsjef Are Stokstad i Amedia. Her fra debatt om redaktørrollen under NRs høstmøte 5. november
Konsernsjef Are Stokstad i Amedia. Her fra debatt om redaktørrollen under NRs høstmøte 5. november (Ole Alexander Saue)

- Når journalistikken og redaktørrollen blir svekket fra utsiden, må vi ikke svekke den fra innsiden

Redaktører reagerer sterkt på at mediekonserner svekker redaktørrollen. - Redaktørrollen er ikke en kostnadspost, men en forutsetning for å lykkes, mener Amedias toppsjef.

  • Endret

Foran 140 redaktører debatterte fire redaktører sin egen rolle.

Bakgrunnen er at flere mediehus tester ut nye lederroller, der Schibsted og Egmont har fått såkalte «overredaktører». 

Spørsmålet debattleder Mads Yngve Storvik i NTB lurte på var:

«Er det helt naturlig å modernisere ledermodellene, eller står vi i fare for å effektivisere bort redaktørrollen?»

Redaktører debatterer redaktørrollen under NRs høstmøte 5. november
Redaktører debatterer redaktørrollen under NRs høstmøte 5. november. Foto: Ole Alexander Saue

 

- En svært dårlig ide

I panelet var sjefredaktør Eivind Ljøstad i Fædrelandsvennen tydelig på at han synes det Schibsted-konsernet gjør med lokalavisene på Sørlandet, er en dårlig ide.

Han var tydelig på at det sender et uheldig signal overfor lokalbefolkningen når redaktøren ikke sitter i samme by.

Sjefredaktør Eivind Ljøstad i Fædrelandsvennen. Her fra debatt om redaktørrollen under NRs høstmøte 5. november
Sjefredaktør Eivind Ljøstad i Fædrelandsvennen. Her fra debatt om redaktørrollen under NRs høstmøte 5. november. Foto: Ole Alexander Saue

- Vi skal være på vakt mot alt som fører til at redaktørrollen får mindre betydning. Grepet i Schibsted mener jeg bidrar til det.

Styreleder Sturle Rasmussen de tre Schibsted-avisene på Sørlandet, som har innført en felles ansvarlig redaktør, var selv ikke i salen, men Medier24 har snakket med ham på forhånd. Han kommenterer valget slik:

– Vi er i en omskiftelig tid, og jeg tror vi må eksperimentere med organisering på samme måte som vi eksperimenterer med formater. Vi kan ikke være dogmatiske, forteller han. 

I panelet var flere operative redaktører.

  • Eivind Ljøstad, sjefredaktør Fædrelandsvennen
  • Hanna Relling Berg, sjefredaktør i Sunnmørsposten
  • Kjersti Mo, ansvarlig redaktør/direktør kvinne/livsstil i Egmont Publishing
  • Are Stokstad, konsernsjef i Amedia

Ljøstad fikk støtte fra Are Stokstad i Amedia, som også har forsøkt å gjøre det samme i en lokalavis, men som snudde.

- Erfaringene vi har gjort med å slå sammen redaktørrollen på tvers av lokale merkevarer, har gjennomgående vært en fiasko, sa han og fortsatte:

- Ideen om at du skal kunne redigere avisa i lokalsamfunnet på Leknes og ha den ansvarlige redaktøren i Svolvær, er ingen god ide. Vi snudde etter en stund og opplever nå eventyrlig vekst.

- Hvorfor er det viktig? spurte ordstyrer Mads Yngve Storvik.

- Man skal ikke undervurdere troverdighetsdimensjonen. Det er nemlig et vesentlig element. Redaktørrollen er i en enorm endring og de har en viktigste rollen vi kan ha i en redaksjon. Redaktørrollen er ikke en kostnadspost, men en forutsetning for å lykkes, sa han.

 

- Nesten 10 år siden vi gjorde dette 

Kjersti Mo, ansvarlig redaktør/direktør kvinne/livsstil i Egmont Publishing
Kjersti Mo, ansvarlig redaktør/direktør kvinne/livsstil i Egmont Publishing. Foto: Ole Alexander Saue

Kjersti Mo er ansvarlig redaktør og direktør for kvinne og livsstil i Egmont Publishing.

Fra scenen forklarte hun hva de har lært siden de innførte dette for snart 10 år siden.

- Alle som var sjefredaktører i våre 30-40 titler ble redaktører, det som noen andre kalte såkalte «superredaktører». Siden den gang har det blitt færre titler, men jeg er ansvarlig redaktør for 12 titler nå og jeg har redaktører under meg igjen som styrer disse i det daglige, sa hun og fortsatte:

- Som vi alle vet, har det vært et kjempeløp med å rasjonalisere driften i bransjen og det har ført til at det har blitt mer organisasjon, personal og andre ting som ikke ligger i det publisistiske. Nå har vi måttet strømlinjeforme og redaktørene mine har mer tid til å jobbe med innholdet.

- Du er mer direktør - enn en redaktør? spurte Storvik.

- Jeg bruker nok mer tid på det, men når det er kontroversielle saker, så går jeg inn i det. 

- Hva hadde konsekvensene vært i Egmont om dette ikke hadde blitt gjort?

- Flere nedleggelser. Dette opprettholder lønnsomheten. 

- Ser du ikke den Eivind, at man må ta grep? spurte Storvik til Ljøstad.

- Alle er enige i at man skal ta ut stordriftsfordeler i et konsern. Problemet er at forestillingen om at disse redaktørjobbene er så krevende at vi må ta bort masse arbeid for en redaktør, så han får tid til å skrive mer  - ja, det er en direktøride. Avisene på Sørlandet blir ikke bedre av at redaktøren får mer tid til å skrive, men at han skjønner hva som treffer oss som redaksjon. Tilliten vår avhenger av at vi har bred innsikt og da kan man ikke ta ut strategiarbeidet fra redaktøren, for da svekkes rollen betydelig.

 

- Dødfødt

Konstituert styreleder Hanna Relling Berg i Norsk Redaktørforening (og sjefredaktør i Sunnmørsposten), uttalte at det blir viktig for NR å rette fokus på dette fremover.

Hanna Relling Berg, konstituert styreleder i Norsk Redaktørforening. Her fra debatt om redaktørrollen under NRs høstmøte 5. november
Hanna Relling Berg, konstituert styreleder i Norsk Redaktørforening. Her fra debatt om redaktørrollen under NRs høstmøte 5. november. Foto: Ole Alexander Saue

- Det å tro at man kan sentralisere redaktørfunksjoner i regional- og lokalviser, er dødfødt. I vårt konsern har vi 10 datterbedrifter og alle må omstille seg og effektivisere og vi har samlet de funksjonene vi kan for å få ut stordriftsfordeler, men vi tar ikke ut redaktøren. En redaktør, skal være en redaktør. Stemmen til rollen er helt avgjørende, sa hun og avsluttet:

- Når journalistikken og redaktørrollen blir svekket fra utsiden, må vi ikke svekke den fra innsiden. 

Til toppen