Borgarting lagmannsrett kom til samme resultat som Oslo tingrett og avviste nevrokirurg Per Kristian Eides søksmål mot Avisenes Nyhetsbyrå. Hjernekirurg Per Kristian Eide og hans advokat Per Danielsen i Oslo tingrett i forbindelse med en annen sak.
Borgarting lagmannsrett kom til samme resultat som Oslo tingrett og avviste nevrokirurg Per Kristian Eides søksmål mot Avisenes Nyhetsbyrå. Hjernekirurg Per Kristian Eide og hans advokat Per Danielsen i Oslo tingrett i forbindelse med en annen sak. (Foto: Heiko Junge / NTB scanpix)

Nevrokirurg tapte på nytt mot Avisenes Nyhetsbyrå

Borgarting lagmannsrett kom til samme resultat som Oslo tingrett og avviste nevrokirurg Per Kristian Eides søksmål mot Avisenes Nyhetsbyrå.

  • Endret

Saken gjaldt spørsmål om krav om oppreisningserstatning for påståtte ærekrenkende artikler på internett er foreldet. Lagmannsretten fant at Eides krav mot alle de tre ankemotpartene Avisenes Nyhetsbyrå og redaktørene Kjell Werner og Hallgeir Westrum er foreldet.

Bakgrunnen for søksmålet gjaldt omtalen av Eides forskningsprosjekt 9. desember 2012.

Eide mente seg ærekrenket av omtalen og krevde erstatning på en halv million kroner fra mediehuset Amedia og Avisenes Nyhetsbyrå. I tillegg ville Eide ha en samlet erstatning på 400.000 kroner fra redaktørene Kjell Werner og Hallgeir Westrum. Han tapte saken i Oslo tingrett i mars 2018, men anket.

Nå må Eide dekke motpartens sakskostnader i ankesaken med vel 190.000 kroner.

Avgjørelsen i Borgarting omfatter ikke anken over sakskostnadsavgjørelsen knyttet til tingrettens avvisning av saken reist mot Amedia. Denne anken vil bli avgjort på vanlig måte av lagmannsretten etter skriftlig behandling, heter det i dommen.

Rettssaken kom i kjølvannet av at Eide fikk medhold i sin klage til Pressens Faglige Utvalg (PFU) etter at forskningsprosjektet han ledet ved Rikshospitalet i desember 2012, ble omtalt i TV 2. I alt sendte kanalen 32 TV-innslag, og det ble det publisert 17 nettsaker hvor søkelyset var rettet mot angivelige pasientkomplikasjoner.

Også NTB og Aftenposten ble felt for brudd på reglene om god presseskikk. For Aftenpostens del gjaldt dette en leserkommentar.

I etterkant av fellelsen i PFU har Eide vunnet et søksmål mot TV 2 i tingretten og saksøkt en rekke andre medier som på ulike måter har publisert nyhetsstoff basert på TV 2s omtale av Eide. TV 2 har anket dommen inn for lagmannsretten. Også Aftenposten og NTB er saksøkt, men disse sakene er ennå ikke behandlet i rettssystemet.

Til toppen