Fra en av de siste sesongene med «Camp Senkveld».
Fra en av de siste sesongene med «Camp Senkveld».

Nordic World fortsetter å gjøre butikk av norsk TV: «Camp Senkveld» solgt til USA

Det er snart slutt for Senkveld, men talkshowets eget realitykonsept lever nå videre internasjonalt.

TV-serien «Camp Senkveld» er videreutviklet for det internasjonale markedet med den engelske tittelen «Celebrity Showdown». Nå er den solgt til USA, melder Nordic World torsdag morgen. Selskapet jobber blant annet med salg av norske TV-formater til resten av verden. 

Camp Senkveld har vært en viktig del av «Senkveld Med Thomas og Harald» på TV 2 på fredagskvelder gjennom mange sesonger. Som kjent blir vårens sesong den siste etter mange år med fast fredagsunderholdning. 

Men programmet egen realityserie lever altså videre - nå blir underholdningsformatet «Camp Senkveld» en eksportvare.

- Det betyr at dersom formatet blir satt i produksjon, så vil man lete etter de amerikanske «Thomas og Harald», pluss tilhørende kjendis-deltakere. Per i dag er formatet solgt til et amerikansk produksjonsselskap. Det er ennå ikke gjort avtale om visning på TV-kanal, heter det i meldingen fra Nordic World.

 

Stor interesse

Det er Nordic World som står bak den internasjonale markedsføringen og salget av «Celebrity Showdown». Formatet ble blant annet markedsført under MipCom i Cannes i oktober.

Espen Huseby, Nordic World.
Espen Huseby, Nordic World.

- Vi opplevde høy interesse for formatet under TV-messen i Cannes, og forventer flere salg av «Celebrity Showdown». Det er et meget godt konsept – som ikke minst har fungert veldig godt på TV 2 her hjemme, sier administrerende direktør Espen Huseby i Nordic World. 

Det er PLAN-B AS, i samarbeid med TV 2, som har utviklet det originale Senkveld-innslaget til et frittstående format.

Vi elsker å jobbe med denne typen konkurransebasert reality der underholdningsfaktoren og humoren er like viktig som spenningen, så for oss er det stor stas med interesse fra utlandet, sier Executive produsent Terje Ramberg i PLAN-B.

Programredaktør Jarle Nakken i TV 2 gleder seg over internasjonaliseringen av «Camp Senkveld». 

- Det er veldig gøy at «Camp Senkveld» videreutvikles til et eget format og allerede er solgt til USA. TV 2 er i ferd med å bli en viktig aktør når det gjelder eksport av TV-formater og det at «Celebrity Showdown» kan ende opp på amerikanske TV-skjermer er nok en fjær i hatten til TV 2s utviklingsavdeling og det norske produksjonsmiljøet, sier Nakken.

Huseby melder samtidig om stor pågang for norske TV-formater: 

- Dette har vært en svært god høst for norsk TV-eksport, både når det gjelder ferdigproduserte programmer og TV-formater hvor de respektive markeder vil lage sine egne versjoner, sier Nordic World-sjefen.

 

Til toppen