Marius Thorkildsen tar for seg mediestormen(?) etter at NRK varslet at NRK Nyheter ikke skal være på Facebook.

SKRÅBLIKK:

NRK har trukket seg fra Facebook, Medie-Norge entered the chat

«Velkommen til Ukas beste, NRK-spesial.», skriver Marius Thorkildsen.

Publisert

Ukas mest debatterte: NRK Nyheter

Fra 01. juni forsvinner NRK Nyheter fra Facebook. Nyhetsredaktør i NRK Espen Olsen Langfeldt sier til NTB at dette er en del av en langsiktig strategi for å flytte publikumsdialog over på egne plattformer, og at statskanalen gjør dette fordi «Publikumsdialog er for viktig til at vi kan overlate det til algoritmer i Palo Alto».

Valget om å forlate Facebook har ført til debatt i Medie-Norge. Det har nærmest haglet med retoriske spørsmål om demokrati, samfunnsoppdrag, mediemangfold, verdien av et offentlig ordskifte og verdier generelt sett.

Ukas beste redaksjonen har derfor samlet det hotteste takesene på NRKs beslutning:

Simen Sandlien på Kampanje:

«De beste politiske kommentatorene på Facebook er mange hakk foran de ofte grunne perspektivene man får servert av 6-milliarders-mastodonten NRK».

Sandlien mener tilsynelatende at NRK Nyheter ikke bør forlate Facebook fordi kvaliteten på den politiske analysen i kommentarfeltene der er meget høy.

Det er litt som å si at beste kokkene i Oslo sitter med engangsgrill i Sofienbergparken. Det kan godt være at de er der innimellom, men de har ikke akkurat verktøyet til å lage noe annet enn svidde pølser.

Han trekker videre fram debatter rundt innvandring, strømpriser og et «helhetlig bilde av krigen i Ukraina». Jeg føler meg ikke nevneverdig overbevist om at han har rett, men han overbeviste meg hvert fall om at de beste politiske kommentatorene ikke befinner seg på Kampanje.com.

Knut Johannesen i kommentarfelt på Facebook:

«Nå skal «Pravda» finjusteres. Ytringsfriheten i NRK fra seerne ble for voldsom».

Om Knut Johannesen er en av Norges beste politiske kommentatorer får være opp til Sandlien å avgjøre, men Johannesen mener NRK ikke bare fjerner Facebook-siden sin, men også ytringsfriheten i samme slengen.

En litt uventet konsekvens av å ikke ha en facebookside.

Eugene Brandal Laran på Medier24:

«Slapp av, folkens. Dere kommer etter alt å dømme til å få nøyaktig like mye stoff fra NRK i Facebook-feeden deres»

Dagbladet kobler seg på. Vi sender ingen pris, men følger Dagbladets some-strategi og sender en rose-emoji, en latter-emoji og en hjerte-emoji i retning Eugene Brandal Laran.

Laurie MacGregor på Medier24:

«NRK forlater ikke Facebook (med det første)»

Ukas beste forsøk på å avdramatisere en nyhet med ny nyhet om at flere Facebooksider vil bli lagt ned.

Det er altså nå det er på tide å lage Facebook-gruppen «Vi som er imot nedleggelsen av siden NRK Marienlyst Radiohuset, Oslo». (Siden har for øvrig 8 følgere, men er tagget i innlegg flere ganger i uken).

Laagendalsposten på Laagendalsposten:

NTB-saken om nedleggelsen er flittig delt i flere medier. Hvor mange av halvmillionen av nordmenn som følger NRK Nyheter som er fra Kongsberg-området vites ikke, men vi sender en pris til Kongsberg og Laagendalsposten som gjør sitt for å være aktuelle også med nyheter om det som skjer på Marienlyst i Oslo.

Eirin Larsen på Medier24:

«Siden vi alle eier NRK sier NRK-plakaten at «NRK skal ha et selvstendig ansvar for å bidra til det norske mediemangfoldet». Vi kan si at mediemangfoldet kanskje svekkes, fordi de som vil ha nyheter gjennom Facebook får mindre å velge i.»

Til slutt en litt mer seriøs kommentar. Larsen har skrevet en utfyllende kommentar om NRKs avgjørelse, hvor hun blant annet kommer inn på hva det har å si for mediemangfoldet.

Jeg synes at akkurat mediemangfold er en litt rar ting å dra inn i dette. Facebook lever som kjent av annonseinntekter, og jo mer tid brukerne benytter på Facebook, jo mer tjener de.

Samtidig er også Facebook en av hovedkonkurrentene til norske medier på nettopp annonseinntekter. Derfor er det litt rart at statskanalen skal indirekte bidra til Facebooks annonseinntekter, og dertil svekkelse av de kommersielle medienes evne til inntjening gjennom å gi Facebook gratis innhold. At dette kan være noe annet enn positivt for mediemangfoldet er vanskelig for meg å forstå.

Per Jacobsen i kommentarfelt på Facebook:

«Støre som står bak dette.»

Igjen slår Facebook til med sterk politisk analyse.

Gratulerer til alle vinnere, håper debatten fortsetter i kommentarfeltet!

———————————————-

Dette er en kommentar, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.

Powered by Labrador CMS