NRK-journalisten Ole-Christian Olsen under reklamefilmen for TINE.
NRK-journalisten Ole-Christian Olsen under reklamefilmen for TINE. (Bilde: Skjermdump / TINE)

NRK-journalist ble suspendert etter å ha deltatt i ostereklame for TINE

Journalist Ole-Christian Olsen deltok i Aksel Hennie-produsert reklamefilm sammen med rallycrosskjører Petter Solberg. I strid med både Vær varsom-plakaten og NRKs egne regler, slår distriktsredaktør Eivind Undrum Jacobsen fast.

NRK-journalisten Ole-Christian Olsen i NRK Nordland brøt pressens etiske regelverk ved å delta i reklamefilm for TINEs «Østavind».

Det mener både hans nærmeste sjef Eivind Undrum Jacobsen og assisterende generalsekretær Reidun Kjelling Nybø i Norsk Redaktørforening.

Olsen deltok i reklamefilmen «Østavind», der journalisten fisker fra brygga. I filmen spiller også rallycrossføreren Petter Solberg.

Nå har dette fått konsekvenser.

 

Her er reklamefilmen:

 

Jobber ikke lenger journalistisk

Konstituert distriktsredaktør Eivind Undrum Jacobsen i NRK Nordland bekrefter hendelsen overfor Medier24.

– Jeg kan bekrefte at en redaksjonell medarbeider i NRK Nordland har bidratt i en reklamefilm. Det skal ikke journalister. Både NRKs etiske regelverk og Vær varsom-plakaten er tydelig på dette, sier han til Medier24 og fortsetter:

– Vedkommende har ikke jobbet redaksjonelt fra det tidspunktet jeg fant ut av det. Utover det har jeg ingen kommentar da dette er en personalsak, sier han.

Etter hva Medier24 erfarer ble Olsen suspendert.

Ettersom han var NRK Nordlands eneste medarbeider i Brønnøysund, står nå lokalkontoret tomt.

Vær varsom-plakaten sier følgende om journalisters mulighet til å delta i slike ting:

Redaktøren og den enkelte redaksjonelle medarbeider skal verne om sin uavhengighet, integritet og troverdighet. Unngå dobbeltroller, verv, oppdrag eller bindinger som kan skape interessekonflikter eller føre til spekulasjoner om inhabilitet.

Vær varsom-plakaten punkt 2.2

Også NRKs egne etiske regelverk, som går utover Vær varsom-plakaten, forbyr slik adferd:

2.2.C NRKs redaksjonelle medarbeidere kan ikke drive medietrening, medvirke i reklame eller salgsfremmende aktiviteter for andre. NRKs redaksjonelle etikkhåndbok.

 

– Journalister må være uavhengige

Reidun Kjelling Nybø, assisterende generalsekretær i Norsk Redaktørforening.
Reidun Kjelling Nybø, assisterende generalsekretær i Norsk Redaktørforening. Foto: Heiko Junge, NTB Scanpix

Assisterende generalsekretær Reidun Kjelling Nybø i Norsk Redaktørforening uttaler seg på generelt grunnlag.

Hun mener at Vær varsom-plakaten er klinkende klar:

– Vi kan ikke stille opp i reklame eller markedsføre et produkt i det eneste øyeblikket og være journalist i det andre. Det blir problematisk, sier hun og fortsetter:

– Jeg kjenner ikke til saken utover det jeg får opplyst nå, men det høres ut som en åpenbar dobbeltrolle som man skal unngå å ha som journalist. Det er såpass strenge etiske regler på dette, for journalister må verne om sin egen uavhengighet og unngå bindinger, slik det står i Vær varsom-plakaten.

Nybø peker på at man har hatt liknende saker i PFU, blant annet da en journalist i TV 2 brukte stemmen sin til å markedsføre Norsk Tipping.

– Den ble felt, sier Nybø.

 

TINE var ikke klar over at skuespilleren var NRK-journalist

Det er Try som har laget kampanjen sammen med Einar Film, der Aksel Hennie har vært regissør. Marianne Grøtte har ledet prosjektet fra TINE sin side.

Medier24 har spurt TINE om de visste at den ene skuespilleren var NRK-journalist. Pressevakt Mimmi Granli Jensen i TINE forklarer:

Aksel Hennie har regissert reklamefilmen for TINE. Her fra da han var hovedrolleinnehaver i «Nobel».
Aksel Hennie har regissert reklamefilmen for TINE. Her fra da han var hovedrolleinnehaver i «Nobel». Foto: Erik Evjen

– Vi var ikke klar over dette. Einar Film produserte reklamefilmen Østavind på oppdrag fra Try for TINE. I den forbindelse arrangerte Einar Film åpen casting på Sømna for å finne skuespillere til reklamefilmen. Valget av skuespillere er det Einar Film som har stått for, skriver hun i en SMS til Medier24 og fortsetter:

– Reklamen går på TV til og med neste uke samt at den er digitalt og i sosiale medier, opplyser Jensen.

 

  • NRK-journalist Ole-Christian Olsen ønsker ikke å kommentere denne saken selv.
Til toppen