NRK-journalist Jøte Toftaker i NRK Trøndelag skriver på Facebook at han frykter NRK vil lage færre reportasjer fra hele landet med den nye omleggingen av distriktssendingene. Bilder gjengitt med tillatelse.
NRK-journalist Jøte Toftaker i NRK Trøndelag skriver på Facebook at han frykter NRK vil lage færre reportasjer fra hele landet med den nye omleggingen av distriktssendingene. Bilder gjengitt med tillatelse. (Foto: Jøte Toftaker )

NRK-journalist Jøte Toftaker i Trøndelag om de nye distrikts­sendingene på TV: «Jeg mener det er en stor tabbe»

NRK får mange reaksjoner på at de la om distriktssendingene på TV. Nå kommer også reaksjonene fra de ansatte selv.

NRK så behovet for å endre seg etter at færre og færre ser på lineær TV. Derfor la de flere ressurser over på annen publisering, noe som førte til at man måtte endre distriktssendingene på TV.

Men i etterkant har det kommet mange reaksjoner, som Medier24 kunne fortelle torsdag og fredag morgen.

Medier24 er kjent med at svært mange NRK-journalister er irriterte på ledelsen og mener at endringene fører til dårligere lokaltilbud og at TV-reportasjen forsvinner som håndverk.

 

- En stor tabbe

Nå går NRK-journalist Jøte Toftaker i NRK Trøndelag ut på Facebook og forteller hva han mener om dette.

Han er en av NRKs nye riksreportere på TV fra distriktet og ser nå at det blir færre utegående reportasjer og ønsket å varsle fra:

Dette skrev han i sin helhet til sine 2.300 venner på sin Facebook-profil (gjengitt med tillatelse): 

«Ser at mange er lei seg for at Midtnytt og resten av lokalsendingene har blitt kutta til 3x5 min.

Som journalist lever jeg av at andre skal være åpne og snakke fritt så derfor gjør jeg det samme.

Jeg syns det er topp at vi har fått ei ekstra sending 2255, og jeg syns det har blitt skikkelig bra korte sendinger hvor vi klarer å formidle mye på kort tid. Men jeg mener det er en stor tabbe å ikke ha ei lengre sending i løpet av kvelden.

Slik det er nå blir det for heseblesende og det kommer massive reaksjoner fra mange der ute. Jeg har heller ikke hørt en eneste positiv reaksjon fra noen på omlegginga.

Jeg har foreslått internt at jeg mener vi enkelt kan skru dette til ved å kjøre en ti-minutter 1850 eller 2050 og dermed får vi bedre tid til å lage reportasjer fra hele distriktet og fortelle fra alt det spennende som skjer i livene der ute.

Det krever ikke noe større ressurser, og gir oss mulighet til å ta inn gjester og være mer direkte fra fjern og nær. Slik det er nå blir det færre reportasjer på Dagsrevyen og riks-sendingene fordi det rett og slett blir laga færre reportasjer fra hele landet.

Da rokker vi dessverre med en viktig del av oppdraget vårt som allmennkringkaster og vi blir mindre viktige for alle som er glade i oss.

Jeg ❤️ å farte rundt i distriktet for å vise fram alt det kule, fine og spennende som skjer i Trøndelag og håper og tror at om vi skrur dette bittelitt bedre til så blir det blir det fremdeles masse plass til å fylle på med haugevis med selfier foran kommuneskilt fra mange forskjellige steder 🙂 

(og for ordens skyld. Jeg er hverken tillitsvalgt eller representerer noen andre. Det er min mening og står for min regning.)»

 

Derfor gjør NRK endringene

Distriktsdirektør Grethe Gynnild-Johnsen i NRK uttalte til Medier24 i går at de med fordel kunne informert bedre til befolkningen.

Hun forklarte også hvorfor de må gjøre de endringene som de må:

- Bakgrunnen for at vi gjør endringer, er at NRK må tilpasse seg endringer i publikums vaner. Gjennom lineært TV og radio når distriktskontorene primært ut til et godt voksent publikum. Det er ei svært viktig målgruppe for distriktskontorene, men det er også nødvendig å nå ut med viktig distriktsjournalistikk til yngre innbyggere rundt omkring i landet.

- Alle nordmenn under 60 år oppgir i dag at mobilen er deres viktigste plattform for nyheter. Distriktssendingene på TV har knapt en eneste seer under 40 år, sier hun.

Hun begrunner at mobil og nett blir en stadig viktigere del av publikums hverdag, og NRK må lage innhold som er tilpasset de nye medievanene.

- Vi må lage innhold som skiller seg ut og som engasjerer publikum i en norsk hverdag. Målet er å sette dagsorden for et størst mulig publikum med historier fra hele landet til hele landet. NRK har er bredt tilbud på radio og TV som gjør dette mulig.

Til toppen