Klubbleder Grethe Brandsø i NTB. Her innfelt i bilde over NTBs lokaler ved Langkaia og Havnelageret i Oslo.
Klubbleder Grethe Brandsø i NTB. Her innfelt i bilde over NTBs lokaler ved Langkaia og Havnelageret i Oslo. (Bilde: Meek, Tore)

NTB-ansatte frykter alternative medier svekker byråets troverdighet. Klubbleder er bekymret for at kilder vil vegre seg for å snakke med dem

- Det er åpenbart at det finnes publikasjoner hvor NTBs journalister er svært ukomfortable med å finne igjen sakene og navnene sine, sier Grethe Brandsø.

I går kunne Medier24 fortelle at hver tredje publiserte sak på nettstedet Resett kommer fra nyhetsbyrået NTB.

De har en avtale som gir nettstedet tilgang til både tekst og bilder produsert av NTB og Scanpix sine ansatte.

Nyhetsredaktør Ole Kristian Bjellaanes i NTB uttalte til Medier24 i går at de har hatt en grundig gjennomgang om hvorvidt de skal fortsette kundeforholdet til det kontroversielle nettstedet.

De kom fram til at de ikke ønsker å si opp avtalen, til tross for at flere pressefolk har reagert på deres «lemfeldige» forhold til presseetikk - sett i lys av at de publiserte ubekreftede rykter om Trine Skei Grande.

 

- Kan svekke NTBs troverdighet

Faksimile fra tirsdagens sak om NTB og Resett.
Faksimile fra tirsdagens sak om NTB og Resett. Foto: Faksimile

Klubbleder Grethe Brandsø i NTB er ikke helt enig med sin nyhetsredaktør.

Hun sier til Medier24 at de ansatte frykter at alternative nettsteder, som er i gråsonen presseetisk, kan skape problemer for nyhetsbyrået:

- Nå er det jo sånn at en del alternative medier vel ønsker å framstå som pålitelige ved å låne nettopp presseetikkens troverdighet, og på den måten bidrar de til å svekke denne. Hvis slike alternative medier publiserer og presenterer stoff fra NTB, låner de også NTBs og NTBs journalisters presseetiske troverdighet. Og kan svekke den.

Hun henviser til en av de aller første setningene i Vær varsom-plakaten. Der står det:

Presseetikken gjelder hele den journalistiske prosessen, fra innsamling til presentasjon av det journalistiske materialet.

I lys av dette stusser hun noe over at nyhetsredaktør Ole Kristian Bjellaanes uttalte i gårdagens sak, hvor han påpeker at den som er NTB-kunde ikke må sette stoffet «i en sammenheng som kompromitterer vår troverdighet».

- En annen bekymring er selvsagt at NTBs journalister kan havne i en situasjon der kilder ikke vil snakke med byrået, all den tid sakene de bidrar til kan publiseres på alternative medier som for de fleste framstår som useriøse og lite troverdige, fortsetter Brandsø.

Klubblederen innrømmer at for NTB, som leverer nøytrale og uavhengige nyheter, er det helt klart en vanskelig problemstilling for byrået - hvordan byrået eventuelt skal innsnevre og vurdere hvilke etiske standarder som må gjelde for kundene.

 

- Ubehagelig å finne igjen navnet sitt

Klungtveit uttalte til Medier24 at han skjønner at det er en vanskelig problemstilling for NTB om hvordan de eventuelt skal innsnevre og vurdere hvilke etiske standarder som må gjelde for sine kunder.

Brandsø er enig i et det kan være nyttig for enhver at diverse alternative medier og publikasjoner faktisk har et visst tilskudd av nøytrale nyheter:

- Men jeg mener det bør gå en grense – lenge før Medier24s naziblogg-eksempel, som jeg ikke helt forstår hvorfor Bjellaanes mener er søkt. Og det er åpenbart at det finnes publikasjoner hvor NTBs journalister er svært ukomfortable med å finne igjen sakene og navnene sine. Ikke minst når det gjelder publikasjoner som stadig tråkker over de samme presseetiske grensene vi selv etterstreber å holde oss innenfor.

  

- Ganske skummelt

Sjefredaktør Mads Yngve Storvik i NTB har lest kritikken fra sine ansatte. Han forstår at det kommer reaksjoner fra redaksjonen, men forsvarer avgjørelsen om at de ikke vil avslutte kundeforholdet til Resett.

Sjefredaktør Mads Yngve Storvik i NTB.
Sjefredaktør Mads Yngve Storvik i NTB. Bilde: Junge, Heiko

- Jeg skjønner at denne diskusjonen oppstår og det er lett å la seg rive med i en opphetet debatt om ulike nettsteders troverdighet med hensyn til Vær varsom-plakaten.

- Men vi må også holde den prinsipielle fanen høyt. I det øyeblikket vi skulle begynne å være et meningspoliti og ikke vil selge stoffet vårt til noen - basert på at vi ikke liker deres ståsted - så er det ganske skummelt, sier Storvik til Medier24.

Han understreker at de har hatt en grundig vurdering om dette internt - og har fått jurister til å vurdere situasjonen. 

- Så vidt vi har klart å se så har ikke nettstedet brutt noen av punktene vi har i vår avtale med dem, med hensyn til å endre på titler eller bilder. Da vil det hele koke ned til om vi liker dem eller ikke. Den avgjørelsen tar ikke vi.

- Hva tenker du om at de ansatte går ut og viser sin bekymring?

- Jeg synes det er sunt at klubblederen viser sin bekymring for troverdigheten - og jeg hadde vært mer bekymret om de møtte dette med et skuldertrekk. Det er bra at de ansatte er opptatt av at stoffet man leverer blir behandlet på en god måte, og jeg er glad for at man er opptatt av at NTBs troverdighet ikke skal svekkes.

- Hvor går grensen for hvem som kan bli kunde hos dere?

- NTB er i en spesiell situasjon der vi er monopolist i vårt marked hva gjelder redaksjonelt innhold - og da skal man ha ekstremt vektige grunner til å nekte noen å være kunde.

- Medier24 dro i går opp et eksempel om en naziblogg kan være kunde av oss. Da har man beveget seg på feil side av grensen - og i tillegg er det i strid med norsk lov, sier NTB-sjef Storvik.

Til toppen