Eikeland og Ravnaas AS har blant annet balanseført kunst verdt 26.250 kroner i regnskapet. Noe av det ser vi kanskje på her. Mellom finger'n og veggen: PR-rådgivere og partnere Niels Ravnaas (t.v.) og Ole Eikeland.
Eikeland og Ravnaas AS har blant annet balanseført kunst verdt 26.250 kroner i regnskapet. Noe av det ser vi kanskje på her. Mellom finger'n og veggen: PR-rådgivere og partnere Niels Ravnaas (t.v.) og Ole Eikeland. (Bilde: Gard L. Michalsen)

Ole og Nils hadde ikke en jævla kunde, men masse nettverk og sinnssyk lyst. Det ga Eikeland & Ravnaas en omsetning på 4,5 millioner kroner i fjor

Etter to år, mange møter og stadig flere kunder, ser Ole Eikeland og Niels Ravnaas at det funker å drive lønnsomt og småskala PR-byrå.

- Det begynte på kjøkkenbordet til Ole, sier Niels Ravnaas.

- Mandag 3. august 2015. Da stod Niels og banka på døra hos meg. Jeg slapp han inn og satte på et par espresso, forteller Ole Eikeland.

- Da hadde vi bokstavelig talt ingenting!

- Ingen priser, produkter eller kunder.

- Men vi hadde bare så sinnssyk lyst til å prøve. Og så hadde vi gutsen til å stå på. Knowhowen om økonomi og kommunikasjon som vi hadde fått etter mange år i pressen og aksjemarkedet. Vi visste hva som engasjerte, og vi er begge rå på å selge, sier Eikeland. 

- Men vi hadde ganske godt nettverk. Og gikk i masse møter. Bare møter, skyter Ravnaas inn. 

- Så kom oppdragene. Litt etter litt. Og i november det året tok vi ut vår første lønn!

 

2,2 millioner kroner per hode

Ganske nøyaktig slik begynner samtalen når du møter de ordrike PR-rådgiverne Ole Eikeland og Niels Ravnaas i øverste etasje hvor ER PR holder til i Cort Adelers gate mellom Solli plass og Aker brygge.

ER PR holder til på toppen av et kontorbygg i Cort Adelers gate.
ER PR holder til på toppen av et kontorbygg i Cort Adelers gate. Foto: Gard L. Michalsen

Og for å spole litt tilbake: Det var våren 2015 at de to engasjerte journalistene varslet sin avgang fra Nettavisen for å prøve lykken som PR-rådgivere.

Etter noen kopper kaffe på hjemmekontor debuterte de på Arendalsuka i august 2015, og gikk den gang så raskt fra å skrive om tobakk til å jobbe for tobakksindustrien at det også fikk omtale på Medier24.

Men hvordan har det gått siden den gang?

Eikeland og Ravnaas AS fikk en omsetning på 568.000 i 2015 og tok ut litt lønn den høsten. Men allerede første fulle år passerte de 2,25 millioner kroner per hode i omsetning, noe som regnes for forholdsvis godt i PR-bransjen.

- Og hvordan ender 2017?

- Det blir enda bedre!

 

Sier nei til staten, jobber bare for kapitalen

Ole Eikeland gikk fra jobb som økonomiredaktør, og hadde før den tid blant annet jobbet som aksjemegler i Pareto. Niels Ravnaas hadde nesten ti år bak seg i Nettavisen, NA24 og forgjengere.

Tre år etter avsløringen fikk den konsekvenser for de omtalte.
Tre år etter avsløringen fikk den konsekvenser for de omtalte. Foto: Faksimile

De var med på å utvikle nettmediene, gjennom frekk finansjournalistikk og store intervjuer. En og annen avsløring ble det også, blant annet en som førte til Økokrim-tiltale.

Men gikk de lei? Nja, sier Ravnaas:

- Jeg vil ikke si at jeg var lei. Men du begynner å vende bunken noen ganger. Og får lyst til å prøve noe nytt etter mange år. Det er ikke mer skummelt enn det.

Mer skummelt var det kanskje å hoppe ut i selve etableringen. Et godt nettverk hjalp imidlertid på, og tillit blant potensielle kunder, sier Eikeland:

- Jeg synes jo vi var ganske gode til å starte debatt. Mange av finansgutta ringte oss når de ville komme med noen utspill. Det ble det mange diskusjoner av! Og vi fikk tillit hos dem.

Disse «finansgutta» er noen av kundene nå. ERPR har ikke åpne kundelister, men er åpen om hva de ikke gjør:

- Vi har sagt at vi ikke jobber for det offentlige. Når vi er så små har vi ikke lyst til å møte oss selv i døra. Da retter vi oss heller inn mot corporate-markedet, sier Ravnaas.

- Hva vil det si?

- Vi gjør litt forskjellige ting, og det vi synes er gøy! Alt fra børsnoterte selskaper til litt mindre selskaper uten store kommunikasjonsavdelinger. Det kan være finansiell kommunikasjon, eller selskaper som vil få fram sin «story» overfor investorer og media, sier Eikeland.

- Det blir også en del internkommunikasjon. Mindre enn det man skulle tro av tida går mot pressen, skyter Ravnaas inn.

PR-byrået gjør også oppdrag for oppstartsselskaper, som selgboligselv-tjenesten Propr og videoselskapet Lavo, hvor de er pressekontakter. 

Enkelte oppdrag med PFU-saker har det også blitt, som da Ole Eikeland dukket opp i utvalget på vegne av Høegh-rederiet i en klagesak mot Aftenposten.

 

Ikke sikker på om de vil vokse

I starten har de også brukt masse tid på innsalg, møter og sparke inn dører. Litt etter litt har kunder også kommet til av seg selv, slik at hvert oppdrag krever mindre innsats i forkant.

- Men hjemmesiden deres henger litt etter?

- Ja, vi har gjort lite for å synliggjøre oss. Du ser det ganske greit der... Det går på nettverk, word of mouth og møter, sier Ravnaas.

- Hvor mye koster dere i timen?

- Vel, vi fakturer veldig ofte ikke på timer. Det er bedre for oss og bedre for kunden. Vi blir enige om en pris, og så leverer vi. Da er alle fornøyd, mener Eikeland.

 

Ole Eikeland og Niels Ravnaas i kaffehjørnet på kontoret.
Ole Eikeland og Niels Ravnaas i kaffehjørnet på kontoret. Foto: Gard L. Michalsen

 

Omsetningen er altså på vei opp. Oppdragsmengden også. Da hører det klassiske spørsmåelt med: Når blir de flere ansatte?

På et punkt blir det kanskje for mye å gjøre. Samtidig har gutta nå en vanvittig frihet. Som for eksempel gjør det mulig for Ole å være TV-ansikt på «Svindeljegerne».

- Har du ansatte må du holde det gående med lønn, administrasjon, oppdrag... Nå jobber vi fleksibelt, kan diskutere strategien løpende og snu oss raskt, sier Ole Eikeland.

Partner Niels Ravnaas legger til:

- Jeg tror heller vi vil se at det blir flere mindre miljøer, og at vi jobber sammen med andre selskaper som har annen kompetanse, sier han.

- Det høres jo ut som det går bra. Men savner dere pressen?

- Jeg vet ikke, men journalistikk er fortsatt et utrolig kult yrke. Du kommer tett på folk og gode historier. Og det er viktig med en sterk presse - som nå går gjennom tøffe tider, sier Ravnaas.

- Jeg savner «buzzet» du får når en sak virkelig tar av. Når du ser antall likes og kommentarer eksplodere, sier Eikeland.

- Så kan man ikke få begge deler. Men jeg får litt av det på TV-skjermen nå, legger han muntert til.

 

 

Til toppen