Onsdag fortsetter NJs landsmøte, og etter en lang dag med mye program, tiltaksplan og landsmøteforhandlinger, ble det på ettermiddagen tid for en ny paneldebatt.
Tema: Er ingenting hellig lenger? Om innholdsmarkedsføring, sponset innhold og det siste årets hete potet i mediebransjen.
Aftenblad-kommentator Sven Egil Omdal er en av dem som har deltatt i tidligere debatter, og innledet som forventet med et språklig bilde på hans synspunkt:
- Nød lærer naken redaktør å selge dyden, sa han.
Og satte ordet for en debatt mot redaktørene; på folkemunne i debatten kalt «the dark side».
Det endte med en debatt om både reklame, journalist, uklare begreper. Og ikke minst – hvilken trenchcoat som er vårens beste.
- Må være merket
VG-publisher Torry Pedersen er en av dem som har prøvd ut forskjellige former for kommersielt innhold og kommersielle lenker på sine kanaler. Og har vært frisk og klar i debatten rundt det. Onsdag gjentok han budskapet:
- I rapporten fra NJ beskriver dere native ads som noe som ikke er merket. Men det er jo ikke sånn det er. Det må være transparent. Det må være mulig å se hva som er en annonse, og hvem som er avsender. Og det må være godt merket, sa Pedersen.
LES DEN omtalte rapporten fra medieforsker Jens Barland her på NJ.no.
- Det som imidlertid bekymrer meg like mye, er at det kommer mye stoff på trykk i medier uten å være merket, men som er laget av pr-byråer og egentlig er reklame. VG driver også Mittanbud, og vi har fått veldig mange fine pressemeldinger på trykk hos dere!, la han til.
Dagblad-redaktør John Arne Markussen har også prøvd ut forskjellige former for annonsørinnhold, og så langt gått klar av sin PFU-behandling uten kritikk. Han vil ikke fornekte utviklingen:
- Vi må finne oss i at reklamebransjen tar i bruk den teknologien som finnes. Og det skader jo ikke at reklamen blir bedre og bedre. Det vi trenger er ny og bedre reklame - som naturligvis skal merkes, sa Markussen.
Omdal og trenchcoatene
Sven Egil Omdal ville ikke slippe VG helt lett, og viste til en artikkel på VGs MinMote.no om «vårens beste trenchcoater».
- Det var en ekstrem flat tekst om hvor viktig trenchcoats er for å ha et lykkelig liv. Og så var det et bilde og du kunne gå til seks forskjellige nettbutikker for å kjøpe dette. Er det journalistikk eller annonse?, spurte han.
VG-sjefen fikk spørsmål om dette var content marketing, native ad eller en annen form for reklame, og svarte klart:
- Det er ingen av delen, det er journalistikk. Og hvis våre moteråd skal ha gjennomslag, så er det fordi de over tid framstår som relevante, sa han, og senere i debatten kommenterte han samme tema:
- Vi hadde ikke en avtale med en eneste av disse butikkene. Men i stedet for å skrive at du kan gå ned og kjøpe dem i den og den butikken, så legger vi inn en link. Det er jo sånt som internett legger til rette for.
Trenchcoatene fulgte forøvrig debatten helt inn, og Sven-Egil Omdal konstaterte vel til slutt at han måtte møte på landsmøtefesten onsdag kveld i trenchcoat.