Jon Kristiansen, avtroppende administrerende direktør i Gudbrandsdølen Dagningen AS.

Optimismen har kommet tilbake på Lillehammer: 16 prosent driftsmargin for GD-gruppen i fjor

- 2017 vil gå inn i historien som et tidsskille for mediehuset, sier direktør Jon Kristiansen. Digitalisering sørget for økte opplagsinntekter og omsetningsvekst i fjor.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Gudbrandsdølen-gruppen, hvor regionavisa GD på Lillehammer er morskipet, skriver i en resultatmelding om et solid 2017:

Omsetningen økte med 0,6 millioner fra 176,3 til 176,8 millioner kroner.

Men resultatet økte enda mer - driftsresultatet (EBITDA) før avskrivinger vokste fra 19,8 til 27,6 millioner, noe som gir en margin på pene 16 prosent.

GDs hovedkontor på Lillehammer.

Administrerende direktør Jon Kristiansen kommenterer året slik:

- 2017 vil gå inn i historien som et tidsskille for mediehuset og er året som ga økt optimisme og framtidstro med økning i inntektene og i antall abonnenter.

 

Flere lokalaviser

Foruten Gudbrandsdølen Dagningen består konsernet av Avisa Valdres, Norddalen, Byavis Lillehammer og Dølen samt eiendom, distribusjon og digitalbyrået tur.digital.

Og ifølge meldingen opplever avisene nå vekst i opplaget. Reklameinntektene falt i fjor med 7,4 millioner kroner, som gir en nedgang på «bare» 9 prosent. Opplagsinntektene vokste imidlertid med 5 millioner kroner, og konsernet fikk også effekt av både nytt digitalbyrå og støtte fra Google til etablering av et «hytteabonnement».

I meldingen skriver GD videre:

- Høsten 2017 la vi om til digital først, og ble et moderne digitalt mediehus. Resultatene lot ikke vente på seg. Per  mars 2018 har vi en vekst på 650 abonnenter mot mars 2017, heter det.

 

Nytt samarbeid med Amedia

GD-konsernet etablerte i fjor et fullverdig samarbeid med Amedia, som gir tilgang både på teknologi, pålogging og innholdsanalyse fra mediekonsernet.

Ansvarlig redaktør Kristian Skullerud i Gudbrandsdølen Dagningen.

Gudbrandsdølen Dagningen AS eies med rundt 60 prosent av et lokalt eierselskap med mange lokale aksjonærer, mens Amedia direkte eller indirekte kontrollerer resten av aksjene.

Etter et godt 2017 kan administrerende direktør Jon Kristiansen gi seg på topp: Han sa nemlig opp stillingen sin tidligere i vinter, til fordel for ny toppjobb som regiondirektør for NHO Innlandet.

I løpet av våren overtar Vegar Strand (34) som ny direktør i GD. Han har tidligere vært økonomisjef i avisa, og kommer nå fra jobb som finansdirektør i Hoff Industrier.

Kristian Skullerud (61) er fortsatt redaktør i avisa, som han har ledet i en årrekke.

 

 

Powered by Labrador CMS