Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media
Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media (Foto: Erik Waatland)

Per Axel Koch og Polaris Media når trolig 200.000 abonnenter i år. Nå blir utfordringen å bli så viktige at leserne ikke sier opp

- For mange nye abonnenter faller fra, sier konsernsjefen til Medier24. Han synes også det er flaut at ikke bransjen går sammen om en felles innloggingsløsning.

Polaris Media leverte for tredje kvartal på rad en økning i inntektene, til applaus fra aksjonærene under presentasjonen på Aker Brygge i Oslo torsdag morgen.

De gamle inntektene går ned, men de nye går opp. I all hovedsak er det annonseinntektene på papir som faller - hele ni prosent - og de digitale annonseinntektene øker tilsvarende - i prosent.

Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media under kvartalspresentasjonen torsdag 26. april 2018.
Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media under kvartalspresentasjonen torsdag 26. april 2018. Foto: Erik Waatland

Konsernsjefen er forsiktig med å spå at krisen er over, men han gleder seg over lyset i tunnelen, noe som gjenspeiles i veksten i brukerinntekter, som nærmer seg 600 millioner kroner.

- Jeg blir utrolig overrasket om vi ikke kommer over 200.000 abonnenter i år. Vi har ikke laget noen prognose på det, men hvis det ikke det skjer i andre halvår, så blir jeg overrasket. Det blir kake i alle mediehusene når vi havner der, sier konsernsjefen til Medier24.

Antallet utsendte abonnement i konsernets mediehus vokste i første kvartal med fem prosent - som følge av 69 prosent vekst i digitale abonnement.

Til sammen hadde konsernet 193.092 abonnement per første kvartal. Av disse er 48.515 rene digitale.

 

- For mange utnytter ikke abonnementet

Koch gleder seg over utviklingen, men har også identifisert noen trusler.

- Hvilke utfordringer ser du for dere her?

- Det er fortsatt for mange som ikke utnytter abonnementet sitt godt nok, og spesielt på plussiden. Også er det en del som ikke bruker oss ofte nok. Det har blitt bedre enn det var, men det er en kode vi må knekke - at flere blir aktive. 

Koch sier at det blir et viktig strategisk mål for konsernet å bli viktigere for kundene. Han trekker parallellen:

- Hvis du ikke bruker treningssenteret ditt ofte nok, så er sannsynligheten høyere for at du sier opp. 

Målet er at hvis du til daglig lever og bor i nedslagsfeltet, som Alta, Vesterålen, Trondheim eller Ålesund, så må du innom en av konsernets mediehus minst én gang i døgnet for å lese plussartikler.

- Noen gjør det mange ganger i døgnet, en god del gjør det ikke ofte nok. Der må vi jobbe videre, bedyrer konsernsjefen.

 

- Mer konkurransedyktige nå

Konsernet hadde 21 kvartaler med nedgang i inntektene før det snudde. I dag presenterte de inntektsvekst - for tredje kvartal på rad. Dog en moderat vekst på 0,2 prosent.

Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media og medieinvestor Erik Must under konsernets kvartalspresentasjon 26. april 2018.
Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media og medieinvestor Erik Must under konsernets kvartalspresentasjon 26. april 2018. Foto: Erik Waatland

Koch kaller resultatsutviklingen for hyggelig - og forteller at konsernet er mer konkurransedyktige nå enn på samme tid i fjor. 

- Vi har lyktes godt med digitale abonnenter. For ett år siden lå vi på 25.000 og nå er vi på full fart mot 75.000 og det gir økte brukerinntekter på 5-7 prosent, så vi er på vei mot 600 millioner i brukerinntekter - og det er veldig bra.

- Det er spennende og utrolig artig å se at nesten alle våre mediehus nå har vekst i antall abonnenter mål mot i fjor. Det hadde jeg på ingen måte trodd i fjor.

Konsernet satset hardt på programmatiske kjøp - og hev seg med på AppNexus-plattformen til Schibsted. Det har gitt vekst i de digitale annonseinntektene, som ved første kvartal endte på ni prosent. Koch er opptatt av å si at påsken hindret en større vekst, men:

 

Real Madrid i 1997

- I 2016 var nedgangen på 15-20 prosent, så det har helt tydelig snudd. 

Konsernets markedsavdelinger har vært gjennom et omfattende løft kompetansemessig når det kommer til digitale salg. Nå handler det i større grad om å levere hele byråtjenester - og ta større deler av verdikjeden.

- Hvilke utfordringer ser du fremover?

- Konkurransen blir sterkere og sterkere. De vi konkurrer mot er Facebook og Google, Alibaba og Amazon. Vi må sørge for å være flinkere over tid. Selv om vi kan glede oss over nye abonnenter, så vet jeg det at vi er ikke ferdig med arbeidet. Konkurransen er knallhard - og spesielt på på digitale annonser, sier Koch og fortsetter:

- Jeg tror folk må ta innover seg at vi konkurrerer med de aller beste i verden. Det er Real Madrid i 2018-utgave, ikke i 1997-utgaven. Rosenborg slo jo det laget 2-0 det året helt fortjent. Men det er egentlig utenkelig i dag, men vi klarer det. Utfordringen blir å fortsette forbedringsarbeidet.

 

- Flaut for bransjen

- Hvilken utvikling er du minst fornøyd med?

- Det jeg er minst fornøyd med er at vi ikke har et felles innloggingssystem. At ikke Schibsted, Amedia og vi klarer å bli enige om én løsning.

- Hva tror du blir veien å gå?

- Jeg tror løsningen blir å gå inn med Bank-ID - og legge det på toppen av det vi har i dag. Vi må gjøre det enklere for folk å bruke oss.

- Men er det noen samtaler om dette på konsernnivå nå?

- Nei. Det er ikke noen samtaler om det nå. Det er en utfordring for oss, for dette blir enklere og enklere andre steder.  Bank-ID har blitt en standard, så vi skulle lagt det på toppen. Det er en stor utfordring i bransjen som vi må få løst. Det er litt flaut for oss at vi ikke har fått ordnet det.

Til toppen