IKKE GODT NOK MERKET, sier PFU om de kommersielle tippetipsene på TV2.no.
IKKE GODT NOK MERKET, sier PFU om de kommersielle tippetipsene på TV2.no.

PFU felte TV 2 for dårlig merking av tippetips. VG gikk fri etter klage på fotballsak med tippelenker

- Utydelig merking av kommersielt samarbeid, mener pressepolitiet.

Pressens Faglige Utvalg behandlet tirsdag to klager fra «en vanlig leser», jurist, tvitrer og blogger Eirik Iversen, på tippejournalistikk og kommersielle samarbeid med Norsk Tipping.

Klagene gikk mot henholdsvis TV 2 og VG, og endte med ulike konklusjoner.

Kort oppsummert kan man si at PFU oppfatter TV 2s tippesider som et rent kommersielt samarbeid, som ikke er merket godt nok som det. Mens man oppfatter den innklagede VG-saken som en journalistisk sak, med kommersielle lenker og annonser rundt. 

PFU konkluderte med at TV 2 har opptrådt kritikkverdig i forbindelse med sine tippetips, som presenteres som et kommersielt samarbeid med Norsk Tipping.

Her mener PFU at kanalen har opptrådt kritikkverdig, og at det ikke er tydelig nok at dette er et kommersielt samarbeid.

TV 2 har i ettertid endret noe av presentasjonen, men PFU slår fast at man må vurdere den innklagede saken slik den forelå. Utvalget mener samtidig at endringene fortsatt ikke gjør at presentasjonen er helt presseetisk innenfor.

- Femstillingen har ikke gjort det nødvendige skillet mellom journalistikk og kommersielt samarbeid åpenbart. Teksten kunne lett vært forvekslet med en journalistisk tekst, mener PFU. 

Litt tidligere i tirsdagens møte, gikk VG fri for en klage på et lignende tilfelle. Mens Presseforbundets sekretariatet innstilte på å gi VG kritikk, valgte utvalget å frikjenne avisa. 

Dette fordi man fulgte VGs argumentasjon at om at det er snakk om en vanlig, redaksjonell sak, som også har et tippesamarbeid knyttet til seg. PFU mener imidlertid VG med fordel kunne vært tydeligere på hva som er kommersielt samarbeid, men ikke nok til en fellende kritikk.

Til toppen