PER AXEL KOCH, konsernsjef i Polaris Media ASA.
PER AXEL KOCH, konsernsjef i Polaris Media ASA. (Bilde: )

Polaris leverer godt andre kvartal. Digitalvekst og kostnadskutt tar av for papirfallet

Papirannonser faller som en stein, men øvrig vekst og kostnadskutt kompenserer. 16 prosent margin for kvartalet.

- Polaris Media har resultatfremgang i første halvår 2015. Andre kvartal ble resultatmessig likt med fjoråret, skriver konsernet i en pressemelding fredag om 2. kvartal.

Og tallene er som følger:

  • Et driftsresultat (EBITDA) for andre kvartal på 71 millioner kroner, mot 72 millioner samme periode i fjor.
  • Det gir en EBITDA-margin på 16,7 prosent for kvartalet, noe bedre enn fjoråret. Dette fordi omsetningen er lavere og dermed gir tilsvarende resultat i kroner, en høyere margin.

Andre kvartal er tradisjonelt det viktigste for året, og når også første kvartal var litt bedre enn 2014 betyr det at Polaris etter andre halvår er litt foran fjoråret:

  • Et driftsrsultat på 101 millioner så langt, som gir en margin på 12,1 prosent etter andre halvår.
  • Av en samlet omsetning så langt i år på 833 millioner kroner.

Det er 39,9 millioner bak fjoråret. Men så er kostnadene også 39,8 millioner lavere enn 2014.

God digitalvekst

Vekst i digitale annonseinntekter og effektiviseringstiltak kompenserer inntektssvikten i papirbaserte inntekter, heter det i meldingen.

For papirinntektene raser fortsatt: Ned 16,7 prosent i andre kvartal, som forverrer utviklingen fra første kvartal. Første halvår under ett er fallet på 12,7 prosent.

Samtidig leverer konsernet en vekst i digitale annonseinntekter på 16 prosent for første halvår. Digitale annonseinntekter utgjør nå 121 millioner kroner i perioden, mens papirinntektene er på 282 millioner. Dermed nermer digitalinntektene seg 50 prosent av papir.

Opplagsinntektene er også stabile, med en liten økning. Det sørger digitale plussløsninger og økte priser gjør for.

Slik er tallene (trykk på bildet for større versjon)

polaris hovedtall
Til toppen