- Reisejournalistikk er der bare for å selge. Det er ikke mer høyverdig enn kommersielle reisetips

- Hvis det eneste som skiller reisetips fra reisejournalistikk er fonter og merking, har vi et problem, mener Gunnar Stavrum.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Tirsdag inviterte Oslo Redaktørforening til frokostmøte om innholdsmarkedsføring. Og som vanlig når det ordet nevnes i overskriften, blir det fullt hus.

70 mennesker var til stede på møtet i Oslo Media House, hvor VG, Aller og Nettavisen fortalte om sin satsing.

Nettavisen-redaktør Gunnar Stavrum er en av dem som har levd lengst med og av forskjellige former for innholdsmarkedsføring. Og han er klar på dette kommer:

- Mediene må forholde seg til tre trender: Annonsørene bruker mer penger på andre kanaler. Annonseblokkere vil komme enda sterkere. Og mediene trenger flere bein å stå på, sa Stavrum i sitt innlegg.

- Det er ikke noe som heter reklamejournalistikk

Nettavisen-redaktøren viste til et mediebilde der en kjendis som Petter Stordalen bygger markedsføring for millioner av kroner - gratis gjennom mediene. Stavrum mener også historisk at mediene har «gitt bort» mye gratis reklame, som å trykke tippesider og kuponger.

Nettavisen ville heller tjene penger på det:

- Vi opprettet en egen seksjon som vi kalte sportspill. I dag er vi landets største tippekommisjonær, forteller Stavrum.

Gjennom mange år er dette blitt nye tjenester; låneformidling, shopping, teknologi, klær, med mer. Avtaler som gjør at Nettavisen tjener på at noen kjøper en jakke de skriver om. Men, er Stavrum tydelig på:

- Det er ikke noe som heter reklamejournalistikk. Det er enten reklame eller journalistikk. Og det vi gjør er reklame og markedsføring. Det ligger under markedsavdelingen, og har ingen tilknytning til redaksjonen, sier han, og legger til:

- Hos oss er det ingen som er tidligere journalister. Vi har ikke hentet noen fra redaksjonen, tror jeg.

«Ikke mer høyverdig med reisejournalistikk»

Og hvor mye bedre er egentlig journalistikken som pakker inn annonser, enn innhold som er ærlig om at det er reklame? Stavrum viste til pilotstudien fra Jens Barland og Ragnhild Olsen, som antyder at lesere ikke ser forskjell på Nettavisens kommersielle reisetips og Aftenpostens reisejournalistikk.

- Mye av det vi ser er jo journalistikk som utgir seg for å være journalistikk. Journalistikk som bare er der for å tjene penger, selge annonser rundt. Jeg synes ikke det er mer høyverdig, enn å ha en kommersiell seksjon som vi faktisk kaller for reisetips, mener Stavrum.

- Og hvis det eneste som skiller reisetips fra reisejournalistikk er fontstørrelse og merking, har vi et større problem, legger han til.

  • Medier24 kommer tilbake med mer fra frokostmøtet senere tirsdag. Vi følger også dagens PFU-møte, hvor flere tekstreklamesaker ligger til behandling.
Powered by Labrador CMS