Siv Juvik Tveitnes, konserndirektør i Schibsted News Media.

Schibsted anbefaler å avvikle kundesenter - ca 100 ansatte kan miste jobben

– Vi har hatt en god og løpende dialog med ansatte og tillitsvalgte, sier Siv Juvik Tveitnes i Schibsted. Konsernet ønsker heller å lage et mindre kundesenter i Oslo.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Schibsted anbefaler å avvikle kundesenteret på Fagernes. Det opplyser mediekonsernet i en pressemelding.

Den siste tiden har det vært flere spekulasjoner om at så mange som 120 ansatte kan miste jobben ved kundesenteret som ligger i Oppland. Nå er det klart at det er rundt 70 årsverk - eller 100 ansatte - som er berørt. 

Vil flytte til Oslo

I dag ble det kjent at konsernledelsen stiller seg bak anbefalingen om å avvikle kundesenteret.

– Vi har hatt en god og løpende dialog med ansatte og tillitsvalgte, men også med lokalpolitikere, lokalbefolkningen, Nav og Valdres Næringshage. Den dialogen har vært viktig for å få så mye informasjon og så mange innspill som mulig, inn i det pågående evalueringsarbeidet, sier Siv Juvik Tveitnes, konserndirektør for nyhetsmediene i Schibsted.  

Bakgrunnen for innstillingen er at Schibsted ser på muligheten for å organisere kundeservicen fremover.

En foreløpig konklusjon er at kundesenteret på Fagernes avvikles, og at det istedenfor etableres en ny og mindre kundesenter-avdeling på Schibsteds hovedkontor i Oslo, samt at den største delen outsources til en ekstern tredjepart.

– Konsernledelsen i Schibsted stiller seg bak de vurderinger som ligger til grunn for denne anbefalte løsningen. Vi tror nettopp denne løsningen legger til rette for at vi kan drive mest effektivt, men også bidrar til at vi kan tilby den beste og mest kundeorienterte servicen fremover, med spesielt fokus på digitale abonnenter - som er den kundegruppen som vokser mest, sier Tveitnes.

- Får konsekvenser for mange mennesker

I pressemeldingen opplyser Schibsted at tidsrammen for når og hvordan en eventuell avvikling vil skje er ennå ikke helt klar, men at konsernet ser for seg at ny organisasjon i henhold til ny løsning vil være på plass cirka 1. oktober.

Schibsted sender nå en melding til Oppland Fylkeskommune og NAV om planlagt avvikling, slik de er pålagt etter loven. Videre blir det en dialog med fylkeskommunen og tillitsvalgte, før styret i Schibsted Norge har mulighet til å fatte endelig beslutning. Denne prosessen ventes å gå nokså raskt, og vil ta maks 30 dager.

– Dersom vi lander på denne hybridløsningen, så vet vi at dette ikke er hva ansatte på Fagernes hadde håpet på. En slik avgjørelse får konsekvenser for mange mennesker og familier, og det er vi lei oss for. Vi ønsker derfor nå å komme i dialog med aktører, som kan vært interessert i videre drift av kundesenteret, sier Siv Juvik Tveitnes i meldinga. 

Powered by Labrador CMS