Schibsted investerer i startup: Legger 12 mill på bordet for en del av Bookis

– Vi har kjent gründerne i Bookis lenge.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I 2017 startet Bookis, plattformen for kjøp og salg av brukte og nye bøker, og nå får de Schibsted på eiersiden.

Under koronakrisen har selskapet opplevd skyhøy etterspørsel og har nå etablert seg på 70.000 brukere, opplyser Schibsted i en melding.

– Vi har kjent gründerne i Bookis lenge, ikke minst fordi de har vært en viktig samarbeidspartner for HeltHjem, distribusjonstjenesten som eies av Schibsted og Polaris. HeltHjem sin forretningsmodell er tett knyttet til nettopp den delen av Schibsteds tjeneste som kan levere pakker dør-til-dør. Vi er utrolig glade for at vi nå endelig har kunnet gå inn på eiersiden, sier Christian Horn Hanssen, investment manager i Schibsted Growth, som investerer i digitale gründerselskaper i en melding.

Bakgrunnen for å etablere Bookis i 2017, var innsikt om at det ikke fantes en enkel måte å kjøpe og selge brukte bøker på, forteller de og viser til at for mange kjøper nye bøker, for deretter å sette dem i bokhyllen.

Det blir kjøpt over 31 millioner bøker hvert år i Norge, men få bøker selges brukt, skriver selskapet.

– Vår ambisjon er å være best på kundeopplevelse og teknologi. Vi har utviklet Nordens største markedsplass for nye og brukte bøker. Med Schibsted på laget gleder vi oss til å vokse Bookis videre i Norge, men også i Sverige - hvor vi lanserte i januar. Vi har allerede en solid base av kunder, men potensialet er mye større. Det skal vi realisere nå, sier medgründer og daglig leder Arne-Morten Willumsen i meldinga.

Powered by Labrador CMS