Christian Haneborg og Bjørn Gunnar Rosvoll i Schibsted og TV 2.
Christian Haneborg og Bjørn Gunnar Rosvoll i Schibsted og TV 2.

DEBATT

Schibsted og TV 2 med bønn til annonsørene: Flytt annonsekroner fra sosiale medier til mediehusene

«Vi ønsker å oppfordre alle norske annonsører til å gjøre en ekstra vurdering av om investeringene de nå opprettholder i sosiale medier, kunne vært flyttet til norske redaktørstyrte medier», skriver Schibsted og TV 2.

  • Endret
  •  Christian Haneborg og Bjørn Gunnar Rosvoll, henholdsvis direktør for Schibsted Marketing Service, Norge og salgs- og markedsdirektør i TV  2

 

Verden er i krise – Norge er i krise. Hvor lenge krisen vil vare er det ingen som vet. Det eneste vi vet, er at det kommer til å bli tøft for veldig mange arbeidstakere og bedrifter i månedene som kommer. Dette gjelder også i mediebransjen, hvor både medier, reklamebyråer og mediabyåer står overfor store utfordringer.

I krisetider eksploderer informasjonsbehovet hos oss nordmenn. Det leder til historiske trafikk- og seertall hos norske redaktørstyrte medier. Uavhengig av om vi snakker om VG, TV 2, Dagbladet, Aftenposten, Firdaposten eller Nordlys, så jobber nå redaksjonene tilnærmet døgnet rundt, med å videreformidle viktig samfunnsinformasjon fra et nasjonalt og lokalt perspektiv. Sterke redaktørstyrte medier er utvilsomt en styrke for samfunnet vårt, og medienes rolle som nyhetsformidler er spesielt viktig nå. 

Parallelt med dette skjer det en oppblomstring av feilinformasjon, konspirasjonsteorier og «fake news», som sprer seg rundt på sosiale medier. Senest for noen dager siden omtalte NRK situasjonen

Inntektene til norske redaktørstyrte medier vil være under press de neste månedene, og reklameinntektene blir berørt. Norske medier skal bli foretrukket av annonsørene fordi vi er det beste alternativet for annonsøren. Slik bør det alltid være, også når krisen treffer oss alle, reklamebyråene, mediebyråene, mediene og annonsørene. 

Likevel ønsker vi å oppfordre alle norske annonsører til å gjøre en ekstra vurdering av om investeringene de nå opprettholder i sosiale medier, kunne vært flyttet til norske redaktørstyrte medier. Selvfølgelig gitt at norske medier kan levere på annonsørens behov. I veldig mange tilfeller kan vi det, og er du usikker – la oss forsøke!  

I en tid hvor dugnad har fått sin renessanse, oppfordrer vi alle i hele bransjen til å ta en ekstra titt på hvilke behov norske medier kan løse. Fortsatt investering i de globale, sosiale nettverkene bidrar verken til korrekt samfunnsinformasjon eller skatteinntekter til landet vårt.

 

Til toppen