Google Norge-sjef Jan Grønbech.
Google Norge-sjef Jan Grønbech. (Bilde: Gard L. Michalsen)

Schibsted roer ned «Google-frykten» blant byråene. Sikker på at de skal få kampanjer på lufta også etter GDPR

- Jeg er sikker på at vi kommer til å få det til, sier konserndirektør Per Håkon Fasting. Samme dag som Schibsted i Sverige stenger døra for Google-annonser, kommer motsatt budskap til det norske markedet.

- Vi har hatt og har en veldig god dialog med Google, og akkurat nå er nesten alt på plass. Vi tror brede bransjeløsninger er det beste for både brukerne våre og hele mediebransjen. Det er viktig for alle parter at de forskjellige økosystemene snakker sammen, sier Per Håkon Fasting, konserndirektør annonse i Schibsted Media. 

PER HÅKON FASTING (t.h.), annonsedirektør i Schibsted. Til venstre for ham: MARIA AAS-ENG, adm. direktør i Red Media. Bildet er fra Den store annonsørdagen i oktober 2015.
Per Håkon Fasting, konserndirektør annonse i Schibsted Media. Bildet er fra Den store annonsørdagen i oktober 2015. Arkivfoto: Gard L. Michalsen

I klartekst vil budskapet si at annonsører ikke skal bli skadelidende - og at kunder som handler via Googles teknologi også kan få sine annonser på Schibsteds nettaviser.

 

GDPR-strid førte til svensk stopp

I dag fredag 25. mai innføres GDPR over hele EU, noe som blant annet har fylt opp innboksen din med forespørsel om en mengde nye samtykker. 

Men i den digitale annonseøkonomien har regelverket ført til en sjeldne skarp uenighet mellom Google og en rekke europeiske mediehus:

Mens den globale giganten mener direktivet betinger et aktivt samtykke for å vise programmatiske annonser og samle data om brukerne, mener Schibsted og andre norske mediehus at samtykke ikke er nødvendig, men at dette kan skje etter en legitim interesse

Uenigheten har blant annet ført til at Schibsted Sverige fra i dag av stanser alle nye kampanjer fra Googles annonsesystemer.

 

...men i Norge er det fortsatt åpent

I Norge er situasjonen annerledes. Blant annet fordi GDPR ikke innføres i Norge før i juli eller august.

Men i en global annonseøkonomi vil dagens innføring i EU likevel «ha noen implikasjoner for digitale kjøp hos Schibsted». Det skriver mediekonsernet i et brev fredag til en rekke norske byråer og kunder. 

Blant annet fører infrastrukturen til at publisister må «deklarere» hvilke tredjeparter de tillater på sine nettsider. Schibsted skriver at de nå jobber for fullt med implementeringen for dette. 

Og på lista over disse tredjepartene er også Googles DoubleClick-plattformer DCM og DBM. Om forskjellen på Norge og Sverige, skriver Schibsted i brevet: 

- Selv om vi er del av samme konsern, opererer vi i forskjellige markeder med forskjellig dynamikk, behov og aktører. Derfor er det viktig for oss å understreke at om dere skal kjøpe annonser på norske Schibsted nettsteder, er det informasjonen dere får fra oss i Schibsted Norge som gjelder. 

 

Tror på Google-løsning

Samtidig som det pågår et intenst arbeid for at alt skal fungere på kort sikt, er den overordnede situasjonen ikke forandret:

Googles utgangspunkt er fortsatt å kreve «samtykke» fra brukerne, mens Schibsted - og andre norske medier - vurderer GDPR slik at mediehusene har berettiget interesse og dermed ikke trenger å be om samtykke for å tilby programmatisk reklame.

Her jobber den norske mediebransjen i stor grad sammen på tvers gjennom Mediebedriftenes Landsforening, i dialog med både globale aktører og ikke minst Datatilsynet. 

Og Schibsted tror man skal komme fram til en løsning etter GDPR som muliggjør kjøp av reklame gjennom Googles plattformer. I fredagens brev til byråene heter det blant annet: 

- Begge parter er optimistiske til at Googles verktøy (både DCM og DBM) vil kunne ha fortsatt tilgang til våre siter etter at GDPR trer i kraft lokalt i Norge. Schibsteds juridiske vurderinger og vår strategi for reklameprodukter basert på AppNexus står fast og endres ikke av denne løsningen

Schibsted skriver videre: 

- Google har bekreftet at de anerkjenner at Norge ikke er en del av EU - og at GDPR trer i kraft på et senere tidspunkt her. Håndheving av deres policy vil også ta hensyn til dette.

 

- Sikker på at vi får det til 

På spørsmål om man kommer i mål med en løsning som gjør at dette kommer til å fungere, svarer annonsedirektør Per Håkon Fasting slik: 

- Norske medier har gjort omfattende forberedelser for å kunne basere seg på det alternative grunnlaget. Med fokus på kontroll over data, klar informasjon og effektive kontrollmuligheter er vår vurdering at vi ikke trenger å be om samtykke, sier Fasting.

- Akkurat nå er vi enige om at vi har forskjellige ståsted, men at vi finner tekniske løsninger som alle kan leve med. Fokus fremover er på samarbeid og felles avklaringer, fortsetter han. 

- Men dere kommer også til enighet om noe som fungerer etter at GDPR blir innført i Norge?

- Hva som er situasjonen om én, to eller tre måneder vet vi ikke i dag. Det avhenger også av flere parter. Men fokus er på samarbeid, og jeg er sikker på at vi kommer til å få det til, sier Fasting.

 

«Vi fortsetter dialogen»

Medier24 har forespurt Google Norge om kommentar til saken og dialogen med Schibsted.

I en e-post formidlet via Googles norske PR-sjef Helle Skjervold heter det følgende: 

- GDPR innebærer store forandringer for alle. Google forplikter seg til å overholde direktivet, og det siste året har vi vært i dialog med over 10.000 publisister, annonsører og byråer i nesten 60 land gjennom ulike aktivteter, møter og samtaler rundt hvilke endringer vi gjør for å overholde GDPR. Vi kommer til å fortsette denne dialogen med publisister og partnere. 

 

Til toppen