Shifter legger deler av innholdet bak betalingsmur fra 1. november. Dette er gjengen som står bak nettavisen. Shifter legger deler av innholdet bak betalingsmur fra 1. november. Dette er gjengen som står bak nettavisen: Aslaug Ingeborgrud Syvertsen (bak fra venstre), Magnus Peter Harnes, Vilde Mebust Erichsen, Kine Torp Ellingsen, Torill Hovd Henriksen og Lucas Weldeghebriel. Foran fra venstre: Anca Olariu og Per-Ivar Nikolaisen.
Shifter legger deler av innholdet bak betalingsmur fra 1. november. Dette er gjengen som står bak nettavisen. Shifter legger deler av innholdet bak betalingsmur fra 1. november. Dette er gjengen som står bak nettavisen: Aslaug Ingeborgrud Syvertsen (bak fra venstre), Magnus Peter Harnes, Vilde Mebust Erichsen, Kine Torp Ellingsen, Torill Hovd Henriksen og Lucas Weldeghebriel. Foran fra venstre: Anca Olariu og Per-Ivar Nikolaisen. (Shifter)

Nettavisen Shifter innfører betalingsmur: – Dette stiller større krav til oss

Nettavisen lanserer abonnementstjeneste etter å ha vært gratis i tre år.

Shifter innfører abonnementstjeneste fra 1. november, og vil fra da av ha det meste av sitt innhold bak betalingsmur.

Nettavisen om norsk innovasjon og nye teknologibedrifter - som ble startet opp i 2016 - har frem til nå vært gratis og tilgjengelig for alle.

Daglig leder og journalist, Lucas H. Weldeghebriel, innrømmer at det er et stort skritt å ta.

– Det er skummelt å gå fra å være gratis til å koste penger. Det er en overgang til noe nytt, og det er noe mange andre aviser har følt på også. Men dette stiller desto større krav til oss om å produsere godt innhold. Vi føler vi er klare for det, sier han til Medier24.

Per-Ivar Nikolaisen og Lucas Weldeghebriel startet Shifter i 2016. Foto: Gard L. Michalsen

– Man kommer til et punkt hvor man - hvis det skal skapes en bærekraftig nettavis som også kan leve i fremtiden - har behov for mer inntekter enn det man har i dag. Abonnement er en måte å skape den type inntekt på. Det er så enkelt som det, fortsetter Weldeghebriel.

Planene om å innføre betalingsmur har vært der siden i vår, da Shifter Pro ble lansert. Tjenesten var gratis, men man måtte registrere seg som bruker for å få lest enkelte saker.

– Til nå har i overkant av 4000 mennesker registrert seg med Shifter Pro, og det er vi veldig fornøyde med. Dette gjorde vi både for å teste interessen, men også for å se hvilken type innhold folk er villige til å registrere seg for å lese, forteller Weldeghebriel.

Shifter vil ha både enkeltabonnement og bedriftsabonnement, og målet er klart:

– Vi håper på et moderat antall abonnenter i løpet av første halvår for å lære mer om hva slags innhold våre lesere setter pris på. Så vil tråkke på gassen og øke det kraftig etterhvert, sier Weldeghebriel.

Til toppen