Se video:

Nå kan det bli brukerbetaling på Nettavisen, bekrefter Gunnar Stavrum. Amedia og Egmont tar ut skilsmisse og deler selskapet

- Vi skal bevare Nettavisens egenart, bekrefter Are Stokstad og Gunnar Stavrum. Egmont vil nå vurdere hva som skjer med merkevarene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Mandag morgen ble det kjent at Mediehuset Nettavisen AS deles i to: Amedia overtar Nettavisen.no, mens Egmont overtar Blogg.no, Side2 og Side3. 

Endringene gjennomføres ved årsskiftet, opplyser partene. De anslår at 2/3 av dagens ansatte vil gå til Amedias del av Nettavisen, mens 1/3 blir med til Egmont.

På en pressekonferanse mandag formiddag understreket konsernsjef Are Stokstad i Amedia og sjefredaktør Gunnar Stavrum at nyhetsnettstedet skal drives videre som i dag: 

Konserndirektør Are Stokstad i Amedia, sjefredaktør Gunnar Stavrum i Nettavisen og administrerende direktør Espen Asheim i Egmont Publishing.

- Den Nettavisen de møter i morgen, vil bli den Nettavisen de møter i dag. Vi er til for å ta vare på medienes egenart. Det Norge trenger er ikke en riksdekkende nettavis som er lik alle andre, sa Stokstad.

- Og det synes vi er bra, repliserte Stavrum. 

  • Se hele pressekonferansen nederst i saken. Se også intervju med de tre medielederne øverst!

Kan bety brukerbetaling

Lokalaviskonsernet Amedia har i sine 63 lokale mediehus opplevd stor suksess med brukerbetaling de seneste åra.

Mye av stoffet er dermed forbeholdt abonnenter, noe som betyr at dette stoffet som hovedregel ikke kan brukes av Nettavisen - som i mange år har hatt en stoffutvekslingsavtale med alle lokalavisene. 

Når samarbeidet nå styrkes, kan det også bety at det kommer en «plussøsning» på Nettavisen også. 

Gunnar Stavrum sjefredaktør i Nettavisen.

Det bekrefter publisher Gunnar Stavrum overfor Medier24 på spørsmål om brukerbetaling: 

- Nettavisen blir ikke stengt i morgen. Men også Nettavisen synes det er fint hvis vi kan utvikle noen brukerinntekter. Vi har ikke noen umiddelbare planer om det, men hvis det går an å tjene penger på det, så vil vi gjøre det.

- Men det blir selvsagt ikke snakk om hele avisen, understreker Stavrum.

Om dagens deling av mediehuset, sier han: 

- Jeg tror dette betyr at vi kommer til å lage en bedre Nettavisen. Avisdelen blir del av et svært aviskonsern med 700 journalister rundt i hele landet vi kan plukke stoff fra. Mens magasindelen blir en del av Norges fremste magasinutgiver og en sterk bloggaktør. Begge deler vil bli sterkere, mener Stavrum. 

 

Hva sier de ansatte? 

Nettavisen deles - vi snakker med klubbleder Siv Elisabeth Bjerke og NJ-leder Hege Iren Frantzen:

Posted by Medier24 on 16. oktober 2017

Vil ikke kommentere pris

Amedia-sjef Stokstad og administrerende direktør Espen Asheim i Egmont Publishing sier i en pressemelding at avtalen innebærer en vesentlig styrking av merkevarene:

– Avtalen tilrettelegger for videre vekst og utvikling. I stedet for å eie hele bedriften sammen, er vi enig om å overta eierskapet til hver vår del av mediehuset. Amedia og Egmont ønsker å gi merkevarene økt slagkraft både redaksjonelt og i annonsemarkedet, sier de.

Partene ville på pressekonferansen mandag ikke kommentere hvem som betaler hva for hvilke deler av selskapet. Egmont-sjef Espen Asheim sa det slik: 

- Det er en kombinasjon av analyse, akrobatiske øvelser og svingstang!

- Vi er vel alle sånn passe fornøyd og misfornøyd med prisen. Så det har gått bra, svarte Are Stokstad muntert. 

Et lønnsomt mediehus som nå deles

I snart ti år har de to medieselskapene Amedia og Egmont eid 50 prosent hver av selskapet, etter at Nettavisen «ble satt ut i skogen for å dø»TV 2 ga opp eierskapet i 2008 etter mange år med store tap. 

Tapene fortsatte i noen år til, men de seneste åra har det heldigitale mediehuset vært blant landets mest lønnsomme. 

Nå deles det altså i to: Amedia overtar den tradisjonelle nyhetsoperasjonen, mens Egmont overtar den litt «mykere» biten med bloggere og livsstilssidene Side2 og Side3

Det vil si at Nettavisen blir enda sterkere knyttet til Amedias 63 lokale mediehus landet rundt. Mens Blogg.no og magasinsidene kan knyttes sterkere til Egmonts tradisjonelle ukeblad og Klikk.no.

Se hele pressekonferansen her:

NÅ: Amedia og Egmont deler Nettavisen i to - følg pressekonferansen her

Posted by Medier24 on 16. oktober 2017

  

Powered by Labrador CMS