Påtroppende gravesjef Siri Gedde-Dahl og nyhetsredaktør Frode Hansen i Dagbladet.
Påtroppende gravesjef Siri Gedde-Dahl og nyhetsredaktør Frode Hansen i Dagbladet. (Bilde: Erik Waatland)

FOLK

Dagbladet henter en av landets fremste journalister som ny gravesjef: Siri Gedde-Dahl (57) slutter i Kapital for å lede SKUP-grossistene på Hasle

- Jeg er veldig glad for å ønske henne velkommen, sier nyhetsredaktør Frode Hansen. Samtidig får Linn Kongsli Hillestad og Anders Fjellberg faste jobber i redaksjonen.

Da gravesjef Arve Bartnes forlot Dagbladet etterlot han seg et stort hull - men nå har avisa funnet en solid erstatter: Avisa henter nå den erfarne journalisten Siri Gedde-Dahl til jobben. 

Linn Kongsli Hillestad er ansatt som som redaksjonssjef i Dagbladet..
Linn Kongsli Hillestad er ansatt som som redaksjonssjef i Dagbladet.. Foto: Agnete Brun / Dagbladet / Gyldendal

- Hun er en av landets fremste journalister innen undersøkende journalistikk, og har en unik kompetanse som uten tvil vil styrke Dagbladets strategiske satsing, heter det i en melding fra avisa. 

Dagbladet melder samtidig om to andre ansettelser: Linn Kongsli Hillestad og Anders Fjellberg er ansatt i faste stillinger som henholdsvis redaksjonssjef helg og journalist i Magasinet. 

 

SE OGSÅ: Intervju med Siri Gedde-Dahl

Vi er direkte med både den nyansatte gravesjefen Siri Gedde-Dahl - og nyhetsredaktør Frode Hansen i Dagbladet.

Posted by Medier24 on 30. august 2017

 

Erfaren journalist

Anders Fjellberg får fast jobb som journalist i Magasinet..
Anders Fjellberg får fast jobb som journalist i Magasinet.. Foto: Gard L. Michalsen

Gedde-Dahl har over 30 års erfaring som journalist, blant annet i Aftenposten fra 2000 til 2014. De siste årene har hun jobbet som journalist og reportasjeleder i Kapital

57-åringen vant t i 2005 SKUP-prisen sammen med to kolleger i Aftenposten for avsløringene om «Vannverkssaken». Dette er også kåret til «tidenes SKUP». Hun har i tillegg vunnet to SKUP-diplomer. Og er en profilert offentlighetsforkjemper, blant annet som leder for Pressens offentlighetsutvalg. 

- Vi er svært glade for å få Siri til Dagbladet. Med henne på laget får vi en leder med faglig tyngde, og som setter høye mål for seg og sine medarbeidere, sier sjefredaktør John Arne Markussen, og legger til:

- Det har vel knapt noen gang vært et større behov for kritisk kvalitetsjournalistikk enn det er nå.

 

Ansetter - og jakter enda flere

Samtidig som ny gravesjef er på plass, melder avisa altså om nye ansettelser:

De profilerte Dagblad-navnene Linn Kongsli Hillestad (35) og Anders Fjellberg (28) er fast ansatt i nye stilinger. 

Hillestad har fått den nyopprettede stillingen som redaksjonssjef helg, og får ansvar for drift og produktutvikling av lørdagsavisa. Hun har bred erfaring fra både nyheter og politikk i Dagbladet, og var med å vinne SKUP-prisen i 2013 for serien «Null CTRL», sammen med Espen Sandli og Ola Strømman. I fjor ga hun også ut boka «Flukten fra Syria». 

- Linn er publisistisk og representerer faglig bredde. Med sitt journalistiske overblikk har hun det som skal til for å redigere den viktige lørdagsavisa. Hun skal jobbe tett med alle avdelinger, ikke minst opp mot Dagbladet Pluss og Magasinet, sier sjefredaktør John Arne Markussen.

Fjellberg får nå fast stilling som journalist i Magasinet - etter mange år som vikar uten fast ansettelse. Han begynte i Dagbladet i 2012, og har de siste tre årene vært tilknyttet Magasinet. Det førte som kjent til SKUP-pris i 2015 for den mye omtalte reportasjen «Våtdraktmysteriet», sammen med Tomm W. Christiansen. 

- Vi er veldig glade for at Anders nå er en fast del av det herlige Magasinet-laget. Anders har en kombinasjon av faglig tyngde, språklig kompetanse og evne til å tenke utenfor boksen som er uvanlig å finne, sier magasinredaktør Karine Østtveit.

Dagbladet lyser i disse tider også ut noe så sjeldent som faste journaliststillinger på en rekke områder. Det er sjefredaktør Markussen svært fornøyd med å kunne gjøre: 

- Etter en lang, krevende periode med omstillinger og teknologiske tilpasninger, ser mange ting lysere ut nå. Vi opplever økt tilslutning både i lesermarkedet og på annonsesiden, og må møte etterspørselen etter kvalitetsinnhold.

- Det virker utrolig motiverende og gir selvtillit. Og vårt svar er ganske enkelt å styrke redaksjonskollektivet for å møte de behov vi ser avtegner seg. 

Til toppen