Toppsjef i Discovery, Tine Austvoll Jensen.
Toppsjef i Discovery, Tine Austvoll Jensen. (Foto: Anne Marthe Lilleby)

Discovery bekrefter -  nesten én million nordmenn mister TVNorge

Nærmere 1 million norske TV-seere TVNorge og 13 andre Discovery-kanaler fra sine TV-pakker hos Get, bekrefter Discovery.

Talia og Discovery har forhandlet om ny distribusjonsavtale, og fristen gikk opprinnelig ved midnatt, men ble utsatt til klokken 08.00.

Litt over klokken 08.00 tirsdag morgen bekrefter Discovery at Telia-eide Get og TVNorge-eier Discovery har ikke klart å komme frem til en ny distribusjonsavtale.

«Dermed mister nærmere 1 million norske TV-seere TVNorge og 13 andre Discovery-kanaler fra sine TV-pakker hos Get», skriver de.  

– Vi har nylig inngått avtaler med flere store TV-distributører. Get, på sin side, forlanger å betale mindre for innholdet vårt enn resten av markedet. Heldigvis betyr utviklingen i TV-markedet at det finnes flere alternativer, både for oss og TV-seerne. Vi velger derfor heller å tilby alt innholdet vårt til seerne direkte via vår strømmetjeneste Dplay og via de andre norske distributørene fremover, sier Espen Skoland, kommunikasjonsdirektør i Discovery i pressemeldingen. 

Han legger til at Discovery fortsatt er åpne for en avtale med Get.

– Men det må skje på balanserte premisser, sier Skoland.

 

– Vi beklager

Også Telia bekrefter at forhandlingene er brutt. 

«Get mener svarte skjermer er helt unødvendig, og at forhandlingene bør fortsette uten at amerikanske Discovery stenger tilgangen til kanaler for TV-seerne». 

– Til alle våre kunder vil jeg si beklager. Dette er ikke en løsning vi har ønsket. Vi har jobbet hardt med å la våre seere ha tilgang på sine vante kanaler mens vi forhandler, men dessverre har ikke Discovery ønsket dette. Vårt mål har hele tiden vært å gi kundene fortsatt valgfrihet til en overkommelig pris. Derfor synes vi ikke det er rettferdig at Discovery ønsker å tvinge våre kunder til å betale for kanaler de ikke ønsker, sier Pål Rune Kaalen, leder for privatmarkedet i Telia Norge som Get er en del av.

I meldingen beskriver Telia konflikten på følgende måte:

«Kjernen i forhandlingene handler om kundenes valgmuligheter. Discovery vil ha Gets TV-seere til å betale mer for innhold de er mindre interessert i, og i tillegg forsøker Discovery å splitte opp innholdet sitt på en måte som gjør at seerne må abonnere på flere betalingstjenester for å se de samme programmene de har vært vant til. Det vil begrense valgmulighetene til Gets kunder». 

 

 – Forhandler gjerne videre

De åpner for videre forhandlinger:

– Vi ønsker fortsatt å finne en god løsning sammen med Discovery, slik at vi fortsetter å skape god kundeverdi også i tiden fremover til glede for alle parter. Vår dør står fortsatt åpen og vi setter oss ned når som helst for å forhandle videre, avslutter Kaalen pressemeldingen. 

Skoland har ikke besvart Medier24s henvendelse tirsdag morgen. 

Saken oppdateres 

Til toppen