Eskil Pedersen starter som kommunikasjonsdirektør i Santander i Norden etter sommeren.
Eskil Pedersen starter som kommunikasjonsdirektør i Santander i Norden etter sommeren.

Sommerpraten

– Skjedde det i vår, i år, eller var det kanskje i fjor sommer?

Eskil Pedersen forteller at flere måneder med korona har snudd tidsperspektivet hans helt opp ned.

«Sommerpraten» stiller Medier24 en rekke personer i og tett på mediebransjen spørsmål om hva de gjør i sommer.

Neste mann ut er Eskil Pedersen. Han jobber nå som kommunikasjonssjef i Nortura, men i august starter han som kommunikasjonsdirektør for Santander i Norden.

– Hvordan oppsummerer du første mediehalvår 2020?

– Etter flere måneder med korona er tidsperspektivet mitt snudd helt opp ned, så det er nesten litt krevende å oppsummere et helt halvår. Skjedde det i vår, i år, eller var det kanskje i fjor sommer? Alle har vel fått en solid overdose av både viktige og uviktige nyheter. Jeg er stor konsument av nyheter og må nok jobbe med ikke å ta inn alt.

– Jeg synes norske medier har gjort en solid jobb under en stor nasjonal krise, hvor også de har merket konsekvensene av korona. Det står det stor respekt av. Nå håper jeg på en rolig sommer fylt av agurknyheter, folk trenger en pause og journalistene fortjener litt velfortjent fri.

– Hva er årets flause til nå?

– Jeg tenker at SAS-reklamen om at «ingenting er skandinavisk» for mange framstår som en flause. Men i en tid med polariserte diskusjoner tror jeg vi må fri oss fra tanken om at god reklame eller kommunikasjon er at alle applauderer. Vi må tørre å mene noe, og at kritikk ikke er et nederlag, det skaper også muligheter. SAS fikk jo svært mye gratis spalteplass på en reklamefilm. 

– Hvilken bransjeperson har imponert deg i år?

– Journalister som har fylt sendeflater nærmest 24 timer i døgnet i en tid der hele befolkningen hadde et stort informasjonsbehov. Jeg vil også trekke fram Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian, som åpenbart har hatt et travelt halvår. Det kan ikke bare være lett å stå i stormens øye, når hele fremtiden til bedriften du jobber i står på spill.  

– Hva gjør du i sommer?

– Jeg skal nyte den fantastiske sommerbyen Oslo, besøke familie i Telemark, reise på hytteturer og til venner i Danmark. 

– Hvilke medievaner tar du med deg på ferie?

– Jeg leser stort sett alle store nyhetsnettsteder i løpet av dagen. Jeg er også helt avhengig av å oppdatere meg på valget i USA gjennom Twitter. Jeg følger mange amerikanske journalister og politikere, og sovner stort sett til at de begynner dagen med oppdateringer. Jeg er usikker på hvor sunt det er. 

– Hva er den største tabben du har gjort som sommervikar? Om du aldri har vært sommervikar: Hva er den største tabben du har gjort på jobb?

– Pappa var sportsleder i Telemarksavisa. En av mine første jobberfaringer var å ringe opp resultater fra fotballkamper i Telemark. Det skjedde nok at jeg noterte feil resultat, og det fikk vi høre. Ellers har jeg gode minner fra å flippe burgere på Bergbys. 

– Hva er ditt beste råd til årets sommervikarer?

– Jakt de sakene som er viktige, men ikke alltid når opp i hverdagen. Vær etterrettelig, ikke jag klikk for å skape beundring internt. Grundighet tar deg lengst. Bruk også tiden til å bli kjent med folk, mange kilder har god tid og er i Norge i sommer. Det er alltid verdifullt å snakke med mennesker.

Til toppen