TV-toppmøtet 2017 på Nordiske Mediedager, fra venstre: Tine Austvoll Jensen (Discovery), Thor Gjermund Eriksen (NRK), Olav Sandnes (TV 2), Gard Steiro (VG) og Morten Aass (MTG).
TV-toppmøtet 2017 på Nordiske Mediedager, fra venstre: Tine Austvoll Jensen (Discovery), Thor Gjermund Eriksen (NRK), Olav Sandnes (TV 2), Gard Steiro (VG) og Morten Aass (MTG). (Arkivfoto: Gard L. Michalsen)

Slik ble OL-effekten for Discovery: Økte markedsandelen med 24 prosent i årets fem første måneder

NRK er vårens klare taper, særlig etter streiken. I mai var TV 2-kanalene samlet sett nesten like store.

OL og økte seertall for Eliteserien gjør Discovery-gruppen til vårens klare vekstvinner, viser ferske tall for TV-markedet - når man ser på de fem første månedene under ett. 

I totalbefolkningen øker Discovery-gruppen sin markedsandel med hele 24 prosent, sammenlignet med fjoråret. 

Tilsvarende vekst i den kommersielle målgruppen, som består av seerne fra 15 til 50 år, er 17 prosent.

Mai isolert sett ble riktignok noe svakere, med en nedgang på 3 prosent markedsandel i totalbefolkningen. 

Discovery-sjef Tine Austvoll Jensen. Arkivfoto: Gard L. Michalsen

– Mai ble en måned helt på det jevne. Våren totalt sett har derimot vært langt bedre. Suksessen med OL og økte seertall på Eliteserien gjør oss til den klare vekstvinneren i vår.

- Det var målet, og det er godt å konstatere at vi innfrir, sier Tine Austvoll Jensen, sjef i Discovery Networks og TVNorge.

 Hun sier videre: 

– Om én uke er vi klar til å lansere høstens TV-meny, men allerede nå og gjennom sommeren slipper vi flere nye programmer på Dplay.

- Vår- og høstmånedene har tradisjonelt vært høysesong for TV. Det er da etterspørselen fra annonsørene har vært høyest. Men nå er den høy stort sett hele året, og strømmeseerne krever kontinuerlig påfyll av innhold. Det er et taktskifte vi må tilpasse oss, sier Jensen.

  • Saken blir oppdatert!

 

 

Katastrofemåned for NRK

TV-tallene viser ellers at NRK har hatt en tøff vår - godt «hjulpet» av streiken, som ga en elendig mai. 

I mai falt NRK-kanalenes samlede markedsandel (i hele befolkningen) med 18 prosent, fra 38,3 til 31,4 prosent. Denne måneden var TV 2-kanalene samlet sett nesten like store, med hele 30,3 prosent og 15 prosent vekst fra i fjor. 

Ser vi på årets fem første måneder, er NRK også ned - fra 42,7 prosent i fjor til 37,4 prosent i år. Her er også TV 2 ned noen prosent, fra 26,1 til 25,2 prosent. 

Mens MTG - som har hatt noen tøffe enkeltmåneder i år - samlet sett leverer en liten vekst for årets fem første måneder: Fra 6,9 til 7,5 prosent markedsandel. 

  • For ordens skyld: Her snakker vi om markedsandeler, og ikke absolutte seertall. TV-konsumet faller raskt, slik at den totale kaka blir mindre. Disse tallene handler om hvor stor andel av kaka man har. 
Til toppen