SVINDELJEGERNE: Kjell-Ola Kleiven og Ole Eikeland.

Slik er den nye TV-hverdagen: «Svindeljegerne» skuffet på premieren, men totale seertall har allerede passert 200.000 per episode

- Vi kan ikke felle noen dom dagen etter at et program går på TV, sier MTGs pressesjef Line Vee Hanum. Men «Aber Bergen» skuffer fortsatt.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

«Svindeljegerne» var en av TV3s mange nyheter på høstlanseringen tidlig i september, og etter premieren for noen uker siden ble tallene omtalt som skuffende: Under 70.000 seere med seg første episode «live» ved første gangs sending.

Men siden den gang har programmet gradvis fått flere seere, viser tall vi har fått fra MTG og TV3.

Ikke nødvendigvis første gangs visning av hver episode, men i såkalt «Total Screen Rating» - som inkluderer både repriser, opptak og ikke minst strømming på Viafree.no:

- De to første episodene har nå TSR på 205.000 seere, opplyser pressesjef Line Vee Hanum til Medier24.

 

- Mer komplekst enn før

- Hva forteller denne utviklingen om TV-markedet og framtida?

Pressesjef Line Vee Hanum i MTG Norge.

- Det er mye mer komplekst enn før, både å tilby de riktige produktene og å måle suksess. Seerne forventer mer fleksibilitet, og da må vi tilby innholdet på mange plattformer og tidspunkter, sier pressesjefen.

- Og så tror jeg vi kan konkludere at det er for tidlig å felle en dom over et program dagen etter at det er sendt på TV for første gang, mener Vee Hanum.

Hun understreker at man selvsagt ønsker flest mulig seere live, og at det også er viktig overfor annonsørene og for tallgrunnlaget for resten av sesongen. 

Men alle seere gir annonseinntekter. Og her skiller MTG seg fra konkurrentene, ved å tilby det meste av innholdet på den reklamefinansierte gratistjenesten Viafree.

 

Men Aber Bergen skuffer litt

«Hybrid-TV», som MTG TV-sjef Morten Micalsen tidligere har kalt det. Et annet eksempel på denne utviklingen ser vi på «Veterinærene», som etter 16 episoder har et snitt på 49.000 seere, mens TSR-tallene her er på 107.000.

Aber Bergen - en av TV3s egne dramaproduksjoner.

Men et program som skuffer - både på førstegangsseeing og TSR - er nok dramaserien «Aber Bergen».  Andre sesong av advokatserien utgjør sammen med nettopp Svindeljegerne TV3s nye «supertirsdag». 

Mens første episode i fjor fikk 114.000 seere live og 239.000 i totale seertall etter én uke, er snittet for de to første episodene nå på 65.000 og totalt 131.000.

- Her skulle vi nok gjerne hatt litt flere seere, bekrefter pressesjef Line Vee Hanum.

Hun minner samtidig om at serien er den mest sette norske produksjonen på den nordiske strømmetjenesten Viaplay, men her opplyser ikke MTG om tall.

- Og Aber Bergen har fått tøff konkurranse på tirsdager i år. Så vi har ikke lyst til å felle noen endelig dom over prestasjonen her ennå.

- Disse tallene kan fortsatt stige, og dramaserier skiller seg enda mer ut: Mens man gjerne vil se reality mens det skjer, er drama litt mer tidløst innhold som konsumeres er over tid, sier Line Vee Hanum.

Powered by Labrador CMS