PR-nestor Hans Geelmuyden i Geelmuyden Kiese.

Slik markerer Geelmuyden Klassekampens 50-årsjubileum: – Nå fikk de sin første agurk

- Vi tenker at massemediene i alminnelighet fylles med stadig mer agurkstoff. Men ikke Klassekampen, forteller PR-nestoren.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I dag feirer Klassekampen 50-årsjubileum og vier store deler av dagens utgave til å fortelle historien om seg selv - og hva leserne mener om seg.

Men det er ikke bare på de redaksjonelle flatene at Klassekampen markerer bursdag, for de mange annonsene bærer også preg av alt fra gratulasjoner til hyllest - og noen stikk.

Blant annet har PR-byrået Geelmuyden Kiese satt inn en annonse på side 13 med åtte ord - og en agurk.

Geelmuyden Kiese sin annonse i Klassekampen.

GK-sjef Hans Geelmuyden forklarer:

- Når mediene ikke har noe fornuft å komme med, serverer de «agurknytt». Agurknytt er et fyord.  Vi tenker at massemediene i alminnelighet fylles med stadig mer agurkstoff. Men ikke Klassekampen.  Det er deilig med en avis som styrer unna lettvintheter, banaliteter og trivialiteter. Slik har det vært i 50 år. På årsdagen deres, hyller vi Klassekampen med avisens første agurk, humrer Geelmuyden. 

GK-sjefen, som selv har et nært forhold til avisa, mener annonsen først og fremst er en hyllest til Klassekampen, men også et lite stikk til resten av bransjen.

Hans Geelmuyden sier til Medier24 at han husker debattene med tidligere redaktører i Klassekampen på 80-tallet, hvor de satt i redaktørforeningen og diskuterte utdanningsrevolusjonen i samfunnet hvor opp til 60 prosent av unge fikk universitets- og høyskoleutdannelse, men:

– Det var påfallende at kunnskapsinnholdet i mediene ikke økte i takt  med utviklingen i resten av samfunnet – og det er ikke blitt noe bedre siden den gang. Klassekampen har, som en av få aktører, tatt dette innover seg, og er blitt en opplagsvinner. Avisen får jo masse offentlige midler, men de forvaltes på en god måte. Få norske skattekroner brukes bedre, sier han med en oppfordring til norske redaktører i dag:

– Du må stille deg spørsmålet: «Hvordan skal jeg lede en kunnskapsbedrift der jeg får journalister, deskere og foto til å trekke sammen og lage et kunnskapsprodukt?». Braanen knakk den nøtten. Nå håper jeg Skurdal makter å ta arven videre. 

Sjefredaktør Amund Djuve i DN.

Mislikt av milliardærer

Også Dagens Næringsliv bruker anledningen til å komme med et budskap i avisa.

Til forskjell fra Klassekampen, som har et revolusjonært og sosialistisk grunnsyn, så er det trolig mer kapitalkreftene som dominerer i NHST-konsernets største avis.

Sjefredaktør Amund Djuve i Dagens Næringsliv sier til Medier24 at de rykket inn en annonse:

- Den har kanskje også et budskap som går hjem hos Klassekampens lesere, ler sjefredaktør Amund Djuve i DN og fortsetter:

Dagens Næringslivs annonse i Klassekampen.

- Klassekampen og Dagens Næringsliv har begge et fokus på kritisk og undersøkende journalistikk, selv om vi har et noe ulikt syn på samfunnet på lederplass. Uavhengig av samfunnssyn, så forsøker vi å lage gode aviser.

- Har dere solgt noen abonnement på dagens annonse, tror du?

- Hehe, det vet jeg ingenting om, avslutter redaktøren.

Klassekampen: - Veldig stas

Jubilanten selv synes det både var stas at de ville bidra med annonsekroner til prosjektet Klassekampen - og synes det var gøy at DN & GK gjorde en del ut av det.

I dagens utgave av avisa har de også gjort litt stas på egne lesere.

Ansvarlig redaktør Mari Skurdal i Klassekampen.

- Vi ønsket både å takke alle som har vært med på å holde dette prosjektet opp gjennom årenes løp, for det har jo vært på randen av konkurs både 1-2-3 ganger, sier sjefredaktør Mari Skurdal til Medier24.

Hun sier at det er leserne som er i fokus i dag når de feirer 50 år. 

- Det blir feiring i kveld med leserne og vi håper at alle som elsker avisa vil bli med å feire at vi sammen har klart å holde et radikalt politisk prosjekt gående med bredde og nysgjerrighet i alle disse årene. Det er smått utrolig.

Powered by Labrador CMS