Fra VGs omtale av Simen Vatne høsten 2016.
Fra VGs omtale av Simen Vatne høsten 2016.

Snipp, snapp, snute, så var eventyret om Adsocial ute

I september skrev VG at selskapet «var verdt 20 millioner kroner» og Simen Vatne skulle bli milliardær. Nå har selskapet gått konkurs med ingenting av verdi og betydelig gjeld.

Slik ble jeg millionær, skrev VG i fjor høst om Simen Vatne (nå 18). 

Noen måneder i forveien meldte Avisa Nordland at Simen (17) har skapt verdier for 6,8 millioner kroner med selskapet Adsocial

I VGs sak var selskapet plutselig verdt 20 millioner kroner.

Avisa siterte også Vatne på følgende: 

- Vi har hentet inn cirka to millioner i annonsekroner, og jobber akkurat nå med en kontrakt på 750 000 kroner.

 

Men i slutten av februar gikk selskapet konkurs, med ingen reelle verdier igjen.

Dermed blir det ikke noe av annonseplattformen som skulle «revolusjonere annonsering på internett», som Medier24 omtalte flere ganger i fjor høst. 

Konkursen ble først omtalt av Avisa Nordland i februar.

 

Ingen verdier i selskapet

Det var styret i selskapet som selv valgte å begjære oppbud i februar.

Ifølge kjennelsen fra Oslo byfogdembete var det eneste av verdi i selskapet «immaterielle verdier (programvare mv.) som ikke lar seg selge. Det er ikke øvrige eiendeler med salgsverdi».

Den omtalte programvaren er etter alt å dømme den halvferdige annonseplattformen Adsocial, hvor brukere av sosiale medier skulle få betalt for å spre reklame for bedrifter og merkevarer.

 

SIMEN VATNE, på et av mange pressebilder i dress og solbriller han har publisert på hjemmesiden.
SIMEN VATNE, på et av mange pressebilder i dress og solbriller han har publisert på hjemmesiden. Bilde: (PR-foto)

Har brukt opp over 1 million kroner

De omtalte verdsettelsene av selskapet var basert på flere emisjoner sommeren 2016.

Da skal det ha blitt skutt inn 1,2 millioner kroner, blant annet 300.000 i offentlige kroner fra omstillingsfondet Meløy Kapital AS, som holder til i Simen Vatnes hjemkommune.

Disse pengene er altså brukt opp.

I mellomtiden har Adsocial blant annet gjennomført en lanseringsfest med høy sjampisfaktor i toppetasjen på Steen & Strøm i fjor høst. Dette skjedde vel å merke før produktet var ferdig.Senere ble det konflikt mellom Adsocial og utviklerselskapet Ways AS, som først omtalt på AN.no.

Ways skal også ha hatt en konkursbegjering på vei, men før den tid slo Adsocial seg selv konkurs.

Ifølge konkurskjennelsen med en gjeld på 11.518 kroner, men etter oppbudet skal det ha blitt meldt inn flere større krav i boet. Etter hva Medier24 forstår, skyldte Adsocial flere hundre tusen kroner til Ways AS.

 

Har etablert nytt selskap

Medier24 har gjennom en drøy uke tilbudt selskapets eiere og nøkkelpersoner å kommentere saken og svare på spørsmål, uten respons.

Til Avisa Nordland skrev daglig leder på konkurstidspunktet, David Hollup, dette:

- Det stemmer at AdSocial i nåværende selskapsform avvikles. Konseptet og idéen kommer likevel til å leve videre i et etablert selskap. Utover dette har vi ingen kommentarer.

Hollup viser til et nytt selskap Social Media Group AS, som ble registrert i januar.

Medier24 har også forespurt Nils Røv, som er styreleder i Meløy Kapital, om kommentar til at det offentlige omstillingsfondet nå har tapt 300.000 kroner på konkursen.

Røv vil ikke svare på spørsmål, og skriver til Medier24:

- Nei, dette behandles internt, og er en del av den virksomheten et investeringsselskap bedriver.

 

Til toppen