Redaksjonen i Stangeavisa, fra venstre: Rune Aasen, Dan Cato Røe, Gjermund Trøan og Lars Kristian Seierstad.
Redaksjonen i Stangeavisa, fra venstre: Rune Aasen, Dan Cato Røe, Gjermund Trøan og Lars Kristian Seierstad. (Bilde: Marit Hanssen)

Stangeavisa går mot strømmen: Har aldri laget så mye papiravis som i 2016. 11 prosent annonsevekst og opplagsinntektene øker

- Det beste markedsarbeidet vi kan gjøre, er å levere gode redaksjonelle produkter, sier en fornøyd redaktør Lars Kristian Seierstad.

Leverte 1704 sider med lokale nyheter i fjor, lyder overskriften på Stangeavisa.no.

Nå er det normalt ikke oppsiktsvekkende at en lokalavis leverer avissider, men nyheten her er altså at dette er ny rekord - i en tid der de fleste lager stadig mindre papir.

Den forrige rekorden fra 2014 bød på 1584 sider, og fjoråret leverte altså 120 sider mer, fordelt på de 48 årlige utgavene.

 

- Ny omsetningsrekord

Redaktør Lars Kristian Seierstad konstaterer slik overfor Medier24:

- 2017 ble et meget godt år for Stangeavisa. Vi har aldri levert så mange papiravissider til leserne våre, samtidig som vi satser på nett.

- Annonseinntektene våre økte med 11 prosent i fjor. Opplaget er stabilt - jeg håper på en liten pluss - og opplagsinntektene får også en god vekst, sier Seierstad.

I sum betyr det ny omsetningsrekord for Info Innlandet AS, som er utgiverselskapet bak Stangeavisa.

Selskapet er i dag heleid av det lokale mediekonsernet Hamar Media AS, etter et oppkjøp for noen år siden.

 

Noen av de ansatte i Stangeavisa, fra venstre: Redaktør Lars Kristian Seierstad, journalistene Dan Cato Røe og Gjermund Trøan og annonsesjef Monica Blystad.
Noen av de ansatte i Stangeavisa, fra venstre: Redaktør Lars Kristian Seierstad, journalistene Dan Cato Røe og Gjermund Trøan og annonsesjef Monica Blystad. Bilde: Stangeavisa

 

- Det beste markedsarbeidet er godt innhold

Overfor egen avis skryter Seierstad av både ansatte og eiere.

- Hamar Media er en profesjonell aviseier, med begge beina godt plant­et på Hedmark­en. De har forstått at det beste markedsarbeidet vi kan gjøre, er å levere gode redaksjonelle produkter til leserne. Da får folk lyst til å abonnere og annonsere.

- Dette står i skarp kontrast til de store medieselskap­ene i Norge, der fokuset i langt større grad holdes på nedskjæringer i stedet for redaksjonell utvikling, hevd­er Seierstad.

 

Til toppen