Kommersiell leder Synne Haga (22) i Mediehuset Porten.
Kommersiell leder Synne Haga (22) i Mediehuset Porten. (Bilde: Erik Waatland)

Synne (22) forlot vikarlivet i Akersgata for fast jobb på bygda: Ble kommersiell leder i lokal nettavis

– Når alternativet er å gå fra vikariat til vikariat, har man ikke så mye å tape på å prøve, sier nyutdannet journalist Synne Haga. I fjor flyttet hun til Indre Sogn for å bli kommersiell leder i Porten.no.

22-åringen fra Gulen kommune i Ytre Sogn hadde akkurat studert tre år journalistikk på Høgskolen i Oslo og Akershus og var – som alle andre – på leting etter jobb.

Men det var enklere sagt enn gjort.

De store mediehusene har stramme budsjetter, men heldigvis er det mange vaktplaner som skal fylles.

 

Plukket opp av hodejeger

Problemer var bare at det er vikariater.

 – Jeg var inne i et sommervikariat som journalist i VGTV og fikk jobbe masse. Det var utrolig hyggelig og lærerikt. På høsten ble det tilkalling. Jeg hadde egentlig tenkt å fortsette med det, men så plutselig dukket det opp en spennende mulighet.

Medier24 møter henne ved inngangen til Akersgata 55 – i sentrum av medie-Norge.

Før VG-jobbingen og under studietida jobbet hun blant annet frilans for Red BullTV 2 og Sogndal, og hadde dermed erfaring både med journalistikk og annen innholdsproduksjon.

Synne Haga (22) tilbake i Akersgata, der hun jobbet i VG.
Synne Haga (22) tilbake i Akersgata, der hun jobbet i VG. Bilde:

Det er ikke mange måneder siden hun valgte å flytte herfra – byen som hun trivdes så godt i.

En dag tikket det nemlig inn en melding på Linkedin fra en hodejeger Jan Tore Hamnøy.

Han fortalte at han var på søken etter en kommersiell leder for nettavisen Porten.no – som dekker Indre Sogn.

– Jeg har jo ingen som helst tilknytning til Årdal. Jeg fant ut at det var 4-5 timer med bil fra Oslo og 3,5 fra Bergen. Min første tanke var: Aldri i verden om jeg skal dit. Men så møtte jeg folkene der og da skjønte jeg hvordan de ønsket å satse. Det var strategisk interessant og en veldig fin mulighet til å lære masse, sier hun.

– Jeg lærte mye da jeg var i Oslo, men når slike muligheter dukker opp, er det dumt å avvise de utelukkende fordi de ligger utenfor byen. Det var egentlig ingen grunn til at jeg måtte ut av Oslo. Jeg hadde heller ikke flyttet ut for enhver pris, men jeg synes det var en stor karrieremessig mulighet, fortsetter Haga.

– Hvordan er det å forlate journalistikken da?

– Det er ikke slik at jeg jeg hopper på det som dukker opp av jobber, men jeg er interessert i mye og dette har vært en reell vei jeg har vurdert en god stund.

 

Møt Synne. Ho er tilsett som ny kommersiell leiar i Porten.no. – Og lesartala til Porten.no er i stadig vekst.

Posted by Porten.no on 17. november 2016
 

«Ka i all verden er det eg har gjort»

– Var det et vanskelig valg å ta å flytte?

– Når alternativet er å går fra vikariat til vikariat, tenker jeg at man ikke har så mye å tape på å hoppe på en slik mulighet. Blir det bra, så blir det veldig bra med fast jobb, flott plass å bo, mer sikkerhet og i grunn mer fleksibilitet også. Går det ikke bra, får en hoppe på et nytt vikariat.

– Hvordan var det å flytte fra Oslo?

– I mellomperioden etter at jeg hadde takket ja til jobben, men fortsatt bodde i Oslo, var det spesielt å gå nedover Bogstadveien, forbi alle butikkene og kaféen med favorittkaffen, være på jobb med verdens hyggeligste kolleger. Ett tidspunkt var det nesten som at jeg tenkte: «Ka i all verden er det eg har gjort», ler hun og fortsetter:

– I uken jobber man mye uansett og i helgene kan du gjøre hva du vil. Jeg har vært i Bergen nesten hver helg og sovner man på bussen, så er man framme på et blunk.

22-åringen trives godt i den nye jobben, som hun har hatt siden november.

Nå er hun alene om å ha det kommersielle ansvaret og prøve å endre måten som Porten tenker om annonsering.

– En må i grunn kna litt generelt. Noen har ikke engang vært interessert i å måle effekt, så det krever litt opplæring. Vi ser at kundene ønsker bannerannonsering og det er jo bra det, men det finnes også andre muligheter ut der. Vi starter nå opp med content marketing, som er kommet for å bli, sier hun.

 

REKORD IGJEN! Det er godt me har fått hand om mange kalendarar frå Årdalstangen Musikklag. Førre veke sette me nok ein...

Posted by Porten.no on 29. november 2016

 

Fra 400 til 4

Under HiOA-utdanningen, tok hun et semester i San Diego i California.

Der begynte hun å få øynene opp for business-aspektet i mediebransjen.

– Jeg har ikke bachelor i økonomi, men når man studerer journalistikk, så tilegner man seg kunnskap fort. En del av den digitale markedsføringen ligger i fingrene og er en del av det som endrer seg raskest nå. Der tror jeg vi litt yngre har en fordel.

– Det er mye jeg ikke kan ennå, men jeg føler at jeg har et godt utgangspunkt til å ta til meg det som er nødvendig. Det er ikke alt som må læres på skolebenken, smiler hun.

Mediehuset Porten består av totalt fire personer – i motsetning til VG med rundt 400 ansatte. 

– Hvordan er det å jobbe med færre folk rundt seg?

– Det stiller krav til at du er selvstendig og at du klarer å lage kundemøter og få dagene til å gå, men det går veldig bra. Jeg er mye på veien og ikke så mye på kontoret, sier hun.

– Hva vil du si til dem som sitter i en storby med en medieutdanning, uten fast jobb og er lei av vikarlivet?

– Vi vet jo at det er muligheter der ute – for meg var det få grunner til å ikke ta de. Jeg hadde ikke leilighet eller samboer og sto da friere til.

- Man trenger ikke bo der for alltid heller, så det er ikke farlig. Kanskje er jobbmulighetene mer spennende enn man trodde ved første øyekast. Jeg angrer absolutt ikke på valget mitt! 

 

 

Rune Hetland, generalsekretær i Landslaget for lokalaviser.
Rune Hetland, generalsekretær i Landslaget for lokalaviser. Bilde: Gard L. Michalsen

- Det er masse muligheter i lokalavisene nå

Generalsekretær Rune Hetland i Landslaget for Lokalaviser (LLA) sier det er en fantastisk mulighet å jobbe i en lokalavis.

– De større avisene holder på å nedbemanne i dag og det ser ikke ut til å slutte med det første. Lokalavisene har klart seg rimelig bra og har beholdt store deler av mannskapet sitt. Nå satser lokalavisene digitalt og ser masse muligheter der. Derfor trenger de unge digitale krefter inn, sier han.

Han mener det å ha jobbet i lokalavis, enten som journalist eller kommersielt, er en fantastisk ting å putte på CVen.

– Unge journalister som starter i lokalaviser har en solid erfaring, for de produserer i et voldsomt tempo, møter folk og får hele tiden tilbakemeldinger fra leserne sine. Lykkes du i en lokalavis, så viser man at man kan jobbe som journalist også andre steder, sier han.

– Hva vil du si til de som står i midlertidig jobb i en storby?

– I stedet for å være én av hundrevis, så blir man en del av et mindre lag som produserer mye. Derfor er man synlig og en viktig ressurs allerede fra dag én. Jeg vil anbefale alle som er vikarer i storbyer om å ta en periode i en lokalavis. Man jobber allsidig, kommer tett på kildene og man får ris og ros direkte, i motsetning til når man jobber i for eksempel Oslo og ingen vet hvem du er, sier han.

  

Til toppen