TEKNISK UKEBLAD fikk Fagpresseprisen 2015 i sommer. Siden den gang har TU både kjøpt opp Mediehuset Tek og kuttet 12 årsverk
TEKNISK UKEBLAD fikk Fagpresseprisen 2015 i sommer. Siden den gang har TU både kjøpt opp Mediehuset Tek og kuttet 12 årsverk (Bilde: )

Teknisk Ukeblad får Fagpresseprisen 2015: «En imponerende utvikling i alle kanaler»

- Har vridd fra papir til nett på imponerende vis, sier juryen.

Under Fagpresseprisene på Månefisken i Oslo torsdag kveld, fikk Teknisk Ukeblad «hovedprisen» Fagpresseprisen 2015. For en imponerende utvikling i alle kanaler, ifølge juryen. 

– Årets vinner av Fagpresseprisen har i løpet av de siste årene vært gjennom en omfattende omstilling og modernisering av hele sin virksomhet, hvor fokus er vridd fra papir til nett på et imponerende vis!

Det sa juryleder Kjersti Løken Stavrum da hun overrakte prisen til sjefredaktør og administrerende direktør i TU Media, Jan M. Moberg.

I tillegg til Kjersti Løken Stavrum har juryen bestått av Håkon Haugsbø, Hege Iren Franzen, Ola L. Tømmerås, Morten M. Løberg, Nina Thorvaldsen og Ken Håkegård. Les hele juryens begrunnelse under videoen. 

LES MER om Fagpresseprisene 2015:

Slik ble prisen delt ut:

TEKNISK UKEBLAD vinner Fagpresseprisen 2015!Fagpresseprisen går til Teknisk Ukeblad, for en imponerende utvikling i alle kanaler. – Årets vinner av Fagpresseprisen har i løpet av de siste årene vært gjennom en omfattende omstilling og modernisering av hele sin virksomhet, hvor fokus er vridd fra papir til nett på et imponerende vis.Det sa juryen under kveldens prisutdeling på Månefisken i Oslo. > SE VIDEO under og LES MER på Medier24.com!

Posted by Medier24.com on 4. juni 2015

Juryens begrunnelse:

Årets vinner av selve Fagpresseprisen har i løpet av de siste årene vært gjennom en omfattende omstilling og modernisering av hele sin virksomhet, hvor fokus er vridd fra papir til nett på et imponerende vis.

Vinneren har tydelige ambisjoner både redaksjonelt og kommersielt, og juryen har særlig merket seg den prisverdige gjennomføringsevnen redaksjonen har hatt. Her er det en helhetlig satsing og utvikling der både trykt blad og nett spiller tydelige roller, og der utviklingen skjer på alle plattformer. Når frekvensen på papirutgaven er redusert fra 42 til 22 utgaver, viser statistikken at bladet samtidig klarte å øke lesertallet fra første til andre halvår.

Vinneren har delt raust av erfaringene fra den utviklingen de har stått for. Redaksjonen kan også vise til imponerende trafikkvekst på nett, at de satser på en «mobil først»-tilnærming, samt at de har vært en foregangsfigur for distribusjon av innhold til sosiale medier.

Årets vinner har vært kreativ og eksperimentert både med nye redaksjonelle formater og innholdsmarkedsføring på nett, men samtidig vært tydelig på skillet mellom innhold og annonseprodukter. Sentralt i dette arbeidet står redaksjonens oppmerksomhet om innholdet, og vinneren har gjentatte ganger satt dagsorden innenfor sitt fagområde. Juryen mener at årets Fagpresseprisvinner er en inspirasjonskilde for hvordan transformasjonen mot en digital hverdag kan gjennomføres for et fagmedium.

Til toppen