NENT Groups lokaler i Oslo, som blant annet huser P4.
NENT Groups lokaler i Oslo, som blant annet huser P4. (Foto: Jan Magnus Weiberg-Aurdal)

Til tross for kutt i Norge, så øker TV3-eier NENT Group inntektene med 10 prosent

Antall Viaplay-abonnenter øker kraftig for konsernet internasjonalt.

  • SAKEN OPPDATERES

TV3-eier NENT Group øker inntektene med 10 prosent i tredje kvartal, opplyser selskapet i en rapport torsdag morgen.

Fra NENT Groups kvartalsrapport
Fra NENT Groups kvartalsrapport.

Inntektene nærmer seg 3,8 milliarder svenske kroner, noe som er opp fra 3,439 mill i samme periode i fjor. Selskapet leverte derimot én mill mindre på bunnlinja med et driftsresultat (EBITDA) på 302 millioner.

Inntektsveksten skyldes blant annet 25 prosent økning i antall abonnenter, der de nå kan notere i underkant av 1,5 millioner abonnenter.

Broadcasting & Streaming-virksomheten leverte med det sitt 12. kvartal på rad med lønnsom vekst, opplyser selskapet, hvor abonnements- og annet salg, som utgjorde 63% av konsernomsetningen, økte med 11%.

Fra NENT Groups kvartalsrapport
Fra NENT Groups kvartalsrapport.

– Vi la til 37K Viaplay-abonnenter, sammenlignet med et tap på 13 000 i fjor, og basen har vokst over 25% de siste tolv månedene til 1.459.000, opplyser CEO Anders Jensen i selskapet i kvartalsrapporten.

I september ble det klart at TV3-eier NENT Group kutter ut den landbaserte modellen flere steder. Det førte til at norgessjefen mistet jobben - sammen med opp til 50 andre her til lands.

Det varslede grepet omtales også i kvartalsrapporten, der CEO Anders Jensen skriver:

– Vi går fra en landbasert modell til en struktur basert på fokuserte ansvarsområder som skal jobbe på tvers av markeder, produkter og merker. Den nye strukturen vil hjelpe oss å ta beslutninger raskere, skalere fleksibelt og generere betydelige besparelser for å gjøre det mulig å fortsette investeringer i innhold og teknologi, skriver han i meldinga.

Til toppen