Statssekretær Tom Cato Karlsen (i midten) fra Samferdselsdepartementet med Gjensidiges konserndirektør Sigurd Austin (t.h.) og Trygg Trafikks direktør Jan Johansen (t.v.) under åpningen av landets første tasteplass på Trengereid utenfor Bergen.
Statssekretær Tom Cato Karlsen (i midten) fra Samferdselsdepartementet med Gjensidiges konserndirektør Sigurd Austin (t.h.) og Trygg Trafikks direktør Jan Johansen (t.v.) under åpningen av landets første tasteplass på Trengereid utenfor Bergen. (Bilde: COPYRIGHT)

Trygg Trafikk vil ha deg til å sjekke mobilen bak rattet: Gjør rasteplass til tasteplass

Gjensidige og Trygg Trafikk lanserer «tasteplasser» med trådløst internett langs veien.

Det er som en oppfølger til trafikksikkerhets-kampanjen Hold Fokus at Gjensidige og Trygg Trafikk nå lanserer «tasteplasser».

- Tasteplasser er tilrettelagte rasteplasser med blant annet gratis wi-fi. Målet er å gjøre det enklere å la være å bruke mobilen bak rattet, heter det i en pressemelding fra de to aktørene.

Med kampanjen Hold Fokus satte Gjensidige og Trygg Trafikk et fokus på farlig mobilbruk. Og nå kommer altså «oppfølgeren». Sammen med PR-operatørene, Hyper og Duplex Records har Gjensidige og Trygg Trafikk nå lansert rasteplasser med internett:

- Forskjellen på en Rasteplass og en Tasteplass er enkel. En Tasteplass har gratis wifi slik at du kan stoppe og surfe ferdig før du kjører videre. Den første åpnet nettopp utenfor Bergen og kanskje dukker det snart opp en nær deg, heter det i meldingen.

For å få ytterligere oppmerksomhet rundt kampanjen, har aktørene i samarbeid med Duplex Records, med Aslag Guttormsgaard og Lars Lønning i spissen, laget en sang om farene ved å taste i trafikken.

Du kan høre sangen «Rasteplass er blitt tasteplass», se video og støtte tiltaket på www.tasteplass.no

Ifølge Trygg Trafikk skyldes en av tre trafikkulykker ufokuserte sjåfører. Fra 2005 til 2013 omkom 29 nordmenn som følge av mobilbruk i bil, ifølge Statens vegvesen.

Idéen om tasteplasser er utarbeidet av PR-operatørene i samarbeid med Gjensidige og Trygg Trafikk. Hyper står for digital produksjon og video, og Duplex Records for sang og musikk.

Til toppen