Tungt halvår i reklame­markedet: –  Nedturen i reklame­markedet via medie­byråene relativt stor
(Julianne Leikanger )

Tungt halvår i reklame­markedet: –  Nedturen i reklame­markedet via medie­byråene relativt stor

Et halvt år inn i 2019 er det omsatt reklame via mediebyråene for 4,83 milliarder norske kroner. Etter første halvår i fjor var tallet 5,18 milliarder, ifølge Mediebyråforeningen.

Reklameomsetningen via mediebyråene i juni sank med 32 prosent sammenlignet med tilsvarende måned i fjor – og dermed landet Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen på minus 6,8 prosent etter halvkjørt 2019, skriver Mediebyråforeningen i en pressemelding. 

– For det første er nedturen i reklamemarkedet via mediebyråene relativt stor etter første halvår. Det som svikter mest av de store og tunge er TV, men også internett som kategori leverer langt svakere enn normalt, sier Merete Mandt Larsen i en melding.

Etter seks måneder var det i år omsatt reklame via mediebyråene for 4,83 milliarder norske kroner mot 5,18 milliarder ved samme tid i fjor, skriver de i meldingen.

 

Svikt i TV og Internett

Internett som kanal falt med 31,3 prosent sammenlignet med juni i fjor, mens TV falt med 34,6 prosent.

– Mai ble en solid opptur og man nærmet seg nullvekst med minus 2,1 prosent etter årets fem første måneder. Juni ga dessverre en solid demper på denne stemningen. Det ble liksom ingen sommerfest i dette markedet, sier daglig leder Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen i meldingen. 

Tradisjonell TV ligger på minus 9,1 prosent akkumulert etter første halvår av 2019, sammenlignet med fjoråret.

– Det kan være flere forklaringsfaktorer til det store fallet i juni. For TVs del kan nok noe forklares i at VM i fotball i Russland gikk fra 14. juni til 15. juli i fjor med TV 2 og NRK som rettighetshavere. Men hele nedturen for TV kan nok ikke forklares her. At tradisjonell TV har tapt og taper mye seertid er nok en viktigere forklaringsfaktor. At nedturen er ekstra stor blant de mest reklame-attraktive målgruppene gjør ikke tapet mindre for TV som reklamebærer, sier Merete Mandt Larsen i meldingen.

Internett som helhet er nå på minus 3,1 prosent etter halvgått 2019, sammenlignet med samme periode i 2018.

– Alle reklamebærerne som hovedkategorier er dermed i minus i forhold til fjoråret etter første halvår, minus utendørs som er på pluss 2,3 prosent. Dette er mer negativt enn hva de fleste spådommer var før året startet. Men det er lov til å håpe på at mye henter seg inn igjen i andre halvår, sier Mandt Larsen videre.

 

Pressen faller også

Tradisjonelle kanaler som dagspresse og ukepresse fortsetter også å falle. Etter seks måneder var dagspresse på minus 13,1 prosent, mens ukepresse ligger på minus 22,3 prosent, skriver de. 

– Her ser vi ikke de store overraskelsene. Trenden fortsetter slik den har gjort i mange år. Dette henger selvsagt sammen med færre abonnenter, færre lesere og mindre bruk av tradisjonelle medier, sier Mandt Larsen i meldingen.

Til toppen