TV 2, NTB, Dagsavisen, Dagbladet og NRK brøt god presseskikk i Lommedal-saken. Budstikka fikk kritikk for leserbrev, men frikjent for 10 siders dokumentar

PFU felte sju av landets største medier i samme sak tirsdag. - De som får beskyldninger mot seg om å ha forvoldt en annens død, er 13 år. Det krever en helt annen omtanke enn TV 2 har vist, uttalte Martin Riber Sparre.

Liv Ekeberg fra Agderposten leder dagens PFU-møte ettersom både leder og nestleder i PFU er inhabile.
Liv Ekeberg fra Agderposten leder dagens PFU-møte ettersom både leder og nestleder i PFU er inhabile. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

 

PFU slo tirsdag fast at TV 2 brøt god presseskikk da barn ble omtalt som mobbere etter at ei 13 år gammel jente døde på Beitostølen for over to år siden.

Hele ni medier var klaget inn, og møtet tirsdag handlet altså kun om denne ene saken. 

TV 2 kom hardest ut av det, og ble felt både etter klagen fra daværende konstituert generalsekretær Nils Øy - og på en omfattende klage fra foreldre i den omtalte skolekretsen, på vegne av barna som indirekte ble omtalt som mobbere. 

Denne andre klagen gjaldt publiseringer både i januar og i april, på TV og på nett. 

Også her ble TV 2 felt, og her på både 3.2, 4.8, 4.14 og 4.17 i Vær varsom-plakaten. Altså både fakta, hensyn til barn, samtidig imøtegåelse og for kommentarer i kommentarfeltet. 

 

Budstikka ble både felt og gikk fri

Også NTB, Dagsavisen, Dagbladet og NRK felt for brudd på god presseskikk for lignende forhold. Aftenposten og Budstikka fikk kritikk, som er en mildere form for fellelse. 

Noen av de innklagede mediene gikk imidlertid «fri»: Lokalavisa Valdres og VG ble ikke felt. 

Budstikka måtte som nevnt tåle kritikk - for å ha publisert et leserinnlegg om saken. Avisa ble imidlertid frikjent etter klagene på en omfattende 10 siders dokumentar om jentas oppvekst. 

 

Les mer og følg Medier24s dekning fra PFU-møtet: 

 

Før møtet:

Det er stor oppmerksomhet rundt tirsdagens møte, som for anledningen holdes Thon Conference i Oslo sentrum.
Det er stor oppmerksomhet rundt tirsdagens møte, som for anledningen holdes Thon Conference i Oslo sentrum. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Flere medier har tatt selvkritikk for sin dekning av «Lommedalen-saken». Tirsdag blir medieklagene behandlet i PFU. Få dager etter skal straffesaken for retten.

Pressens Faglige Utvalg (PFU) skal ta stilling til om ni medier gikk for langt i å omtale barn som mobbere etter at 13 år gamle Angelica Heggelund døde på en hytte på Beitostølen nyttårsaften 2015.

TV 2, NRK, NTB, Aftenposten, VG, Dagbladet og Dagsavisen og lokalavisene Valdres og Budstikka omfattes av klagen.

I tillegg er det levert inn to klager utenfra: Med samtykke fra jentas mor er en stort anlagt artikkel i Budstikka i november i fjor klaget inn. Foreldrene i Lommedalen har også klaget TV 2 inn for PFU på samme grunnlag som Nils Øy.

«Lommedalen-saken»:

  • En 13 år gammel jente ble funnet død på en hytte på Beitostølen i Valdres nyttårsaften 2015.
  • Obduksjonsrapporten viste at hun døde av avmagring.
  • Jentas mor er tiltalt for grov mishandling. Saken kommer opp for Valdres tingrett 24. april 2017, men retten settes i tinghuset på Gjøvik.
  • Fylkesmennene i Oslo og Akershus og i Oppland mener barnevernet i både Bærum og Øystre Slidre har begått lovbrudd i behandlingen av 13-åringen.
  • Dødsfallet utløste gransking av tre skoler hvor jenta hadde vært elev. Rapporten konkluderte med at skolene hadde gjort mye for 13-åringen, men de fikk likevel kritikk for at prosedyreregler ikke var fulgt.
  • Statens helsetilsyn åpnet også tilsynssak mot behandlere i helsevesenet, men konkluderte 2. mars med at 13-åringen fikk forsvarlig helsehjelp.
  • Presseforbundet har klaget TV 2, NRK, NTB og seks aviser inn for PFU i forbindelse med deres dekning av saken.

 

Brukte initiativretten 

Nils Øy, daværende konstituert generalsekretær i Norsk Presseforbund, brukte i vinter initiativretten for å klage inn mediene til klageorganet.

– Vi får aldri svar på om jenta ble mobbet, ei heller fra PFU. Men utvalget kan svare på om de ni redaksjonene burde publisert det de gjorde, har Øy tidligere sagt til Medier 24.

Han håper behandlingen vil få fram om mediene var tilstrekkelig oppmerksomme på konsekvensene av dekningen og hvorvidt de foretok egne undersøkelser i saken.

Målet er å få fram lærdom av det som har skjedd, har han tidligere sagt til NTB.

 

Til toppen