Vegard Jansen Hagen, sportssjef i TV 2, og Øyulf Hjertenes, sjefredaktør i Bergens Tidende.
Vegard Jansen Hagen, sportssjef i TV 2, og Øyulf Hjertenes, sjefredaktør i Bergens Tidende. (Foto: Eivind Senneset / TV 2 og Ole Gunnar Onsøien)

TV 2 og Bergens Tidende går sammen om Brann sine Europa League-kamper

TV 2 og Bergens Tidende har i fellesskap kjøpt rettighetene til å vise Brann sine kvalifiseringskamper til Europaligaen i 2019.

Det skriver BT i en pressemelding.

I juli og august skal Brann spille om kvalifisering til Europaligaen. Hjemmekampene vil bli vist hos både Bergens Tidende og TV 2.

– Samarbeidet om TV-rettigheter er et pilotprosjekt, også når det kommer til det redaksjonelle innholdet. Vi går i studio og til Stadion i fellesskap, og kampsendingen på BT og på TV 2 vil være den samme. Målet er å gi våre abonnenter en strålende sending, både teknisk og innholdsmessig, sier Vegard Jansen Hagen, sportsredaktør i TV 2.

Sjefredaktør i Bergens Tidende, Øyulf Hjertenes, er også fornøyd med samarbeidet.

– Norske mediebedrifter trenger å samarbeide mer i årene som kommer, og denne avtalen er et eksempel på det. Vi styrker tilbudet til våre abonnenter på en måte som vi ikke ville klart alene. TV-rettigheter er kostbart, og kravene til kvalitet i produksjonen er høye. Ved å gå sammen kan TV 2 og Bergens Tidende spille på hverandres styrker, og samtidig ha noen å dele regningen med, sier Hjertenes.

Bergens Tidende er den største mediekanalen i bergensområdet, og nådde i vinter rekordhøye 81.600 abonnenter. TV 2 Sumo har rundt 400.000 abonnenter på landsbasis.

Vibeke Johannessen. Foto: Brann.no

– Brann sine kamper vil nå bli vist til et stort publikum både nasjonalt og lokalt, og ikke gjemt bort på kanaler og nettsteder med lav oppslutning. Jeg er glad for at Bergens Tidende kan bidra til at Brann, som er en helt sentral del av fellesskapet i byen og regionen, vises for et stort publikum, sier Hjertenes.

Vibeke Johannessen, daglig leder i Sportsklubben Brann, synes det er spennende at to lokale aktører skal sende kampene deres.

– TV-rettighetene til sommerens kvalifiseringskamper har vært attraktive med flere interesserte kjøpere. Vi i Brann synes det er spennende at BT og TV 2 inngår et samarbeid. Dette sikrer både stor og profesjonell produksjon, god redaksjonell oppfølging av kampene våre og gir publikum over hele Norge anledning til å se Brann i aksjon, sier Vibeke Johannesen, daglig leder i Sportsklubben Brann.

Til toppen